Time Warner Cable asks help on rising program fees

Nov 25, 2009 By DEBORAH YAO , AP Business Writer

(AP) -- Time Warner Cable Inc. is asking the public for help as it tries to curtail increases in the programming fees it has to pay to carry cable channels and broadcast stations on its systems.

The nation's second-largest cable TV operator unveiled an advertising campaign Wednesday asking cable subscribers to vote online on whether it should "roll over" or "get tough" in negotiations over the fees.

Time Warner Cable said it would use the results of the survey in upcoming contract renewal talks.

Deals expiring this year include those with The Weather Channel; most of News Corp.'s Fox stations and FX cable channel; Sinclair Broadcast Group Inc.'s TV stations; and Scripps Networks Interactive Inc., which owns Food Network and HGTV.

It's not clear whether the public response will be any good when past ads accusing programmers of price-gouging haven't stopped fee increases. And the survey is far from scientific, as people will be choosing to participate; legitimate surveys generally choose respondents at random.

Cable, satellite TV operators and phone companies that offer TV programming have to pay fees to the owners of cable channels.

More recently, broadcast stations have been asking for fees, too. Previously, the owners of these stations had non-cash arrangements, such as an agreement by the cable TV operator to carry a new cable channel owned by the same company as the station.

Barry Faber, general counsel of Sinclair, said TV stations charge a "bargain" compared with cable channels that don't get the same amount of viewers, such as ESPN, TNT, TBS and USA.

Cable operators have "misallocated the money they spend to acquire programming by paying more for programming that's not as popular," he said.

David Blumenthal, a spokesman for The , said it has a strong relationship with Time Warner Cable and expects to be "partners" for a long time to come.

Sinclair owns 58 stations in 35 markets, including San Antonio, Texas, Tampa, Fla., and Las Vegas.

News Corp. declined to comment. Scripps did not immediately return calls for comment.

, which is based in New York, said some outlets have asked for as much as four times what they pay now in programming fees, which can run a few cents per viewer to $4 per subscriber for ESPN.

If an agreement isn't reached, the cable operator may have to drop a channel from its lineup, something that happens from time to time in such past disputes.

The cable operator said it paid $3 billion in programming fees in the first nine months of the year.

©2009 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Explore further: Record labels sue Pandora over older songs

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

DirecTV, TBS, TNT to put shows online

Aug 27, 2009

(AP) -- DirecTV Group Inc. is in talks with the TBS and TNT cable networks to offer their shows online, according to two people familiar with the discussions.

Comcast online video trial grows to 23 networks

Jul 14, 2009

(AP) -- CBS Corp. and 17 cable networks said Tuesday they are joining an online video trial by Comcast Corp., a move that tacitly acknowledges advertising isn't enough to support shows streamed over the Internet.

Cable TV companies mull impact of online video

Apr 01, 2009

(AP) -- Cable TV operators have treaded gingerly with online video. The companies want to meet consumer demand for watching shows on the Internet. But they don't want cable TV to lose its place as the home's main entertainment ...

Recommended for you

Weibo IPO below expectations, raises $285.6 mn

22 hours ago

Sina Weibo sold fewer shares than expected in its US IPO which was priced below expectations ahead of a Thursday listing that takes place after tech selloffs on Wall Street.

'Chief Yahoo' David Filo returns to board

23 hours ago

Yahoo announced the nomination of three new board members, including company co-founder David Filo, who earned the nickname and formal job title of "Chief Yahoo."

Fired Yahoo exec gets $58M for 15 months of work

23 hours ago

Yahoo's recently fired chief operating officer, Henrique de Castro, left the Internet company with a severance package of $58 million even though he lasted just 15 months on the job.

User comments : 0

More news stories

Hackathon team's GoogolPlex gives Siri extra powers

(Phys.org) —Four freshmen at the University of Pennsylvania have taken Apple's personal assistant Siri to behave as a graduate-level executive assistant which, when asked, is capable of adjusting the temperature ...

Better thermal-imaging lens from waste sulfur

Sulfur left over from refining fossil fuels can be transformed into cheap, lightweight, plastic lenses for infrared devices, including night-vision goggles, a University of Arizona-led international team ...

Chronic inflammation linked to 'high-grade' prostate cancer

Men who show signs of chronic inflammation in non-cancerous prostate tissue may have nearly twice the risk of actually having prostate cancer than those with no inflammation, according to results of a new study led by researchers ...