Murdoch's Sun tabloid to go behind paywall

Mar 27, 2013
This file photo shows a journalist taking a picture of a computer screen showing the front page of The Sun, in Broxbourne, outside London, on February 25, 2012. The Sun—Britain's top-selling newspaper—is to start charging readers for access to its website, a spokeswoman has confirmed.

Britain's top-selling newspaper The Sun, owned by Rupert Murdoch, is to start charging readers for access to its website, a spokeswoman confirmed on Wednesday.

The announcement comes a day after another British newspaper, the Daily Telegraph, extended its international paywall to include domestic readers in an attempt to boost falling revenues in the .

Known for its celebrity scoops and topless "page three" models, The Sun will likely introduce its paywall in the second half of this year, the chief executive of Murdoch's British newspaper wing News International Mike Darcey told a press event late Tuesday.

A spokeswoman for the Sun said the website would offer "a full and attractive across digital and print".

"We will be offering our valued Sun readers a bigger and better experience than they have ever had before," she added.

Darcey told the Guardian newspaper on Tuesday that the paywall was "unavoidable" as the free availability of Sun stories online was threatening the newspaper's print circulation and revenues.

"This decision comes from a deep-seated belief that it is just untenable to have 2.4 million paying £0.40 ($0.60, 0.50 euros) for The Sun at the same time as a bunch of other people are getting it for free," he said.

The Sun paywall comes just months after the newspaper sealed a £20 million ($30 million, 24 million euro) deal to buy the mobile and online rights to show English Premier League football goals and match highlights.

Details of how the paywall will work—such as whether the Sun will allow readers free access to a certain number of stories per month before charging, as the Telegraph plans to do—have not yet been revealed.

The Sun had a circulation of 2.3 million in February, according to data released this month by Britain's press monitor, the Audit Bureau of Circulations, representing an 11.6 percent drop compared with a year earlier.

The Times and Sunday Times broadsheets, also owned by Murdoch, went behind a strict paywall in 2010.

The online readership for the two titles has fallen far behind that of its rivals since the paywall came into force, with the NRS estimating that they receive a combined 52,000 visitors a day compared to 1.4 million for the Guardian and its sister Sunday title, the Observer.

Parent company Times Newspapers Limited reported pre-tax losses of £11.6 million last April.

The Telegraph, which already charges readers abroad for access to its website, said it would allow people to read 20 articles a month for free before asking them to subscribe—a similar model to that used by the New York Times, the Financial Times and the Murdoch-owned Wall Street Journal.

Last week, the Washington Post became the latest US title to announce that it was going behind a paywall.

Explore further: Vatican's manuscripts digital archive now available online

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Murdoch introduces paywall for The Australian

Jun 07, 2011

Rupert Murdoch's News Ltd said Tuesday it would start charging for online access to national broadsheet The Australian from October, although some content will remain free.

News Corp to start Australian paywall

Oct 20, 2011

The Australian arm of Rupert Murdoch's News Corporation will begin charging for online content, the firm said on Thursday, with its flagship national broadsheet to move behind a paywall from next week.

US newspapers gain online, but print lags

Oct 31, 2012

US daily newspapers gained online readers over the past six months, but not enough to make up for declining print circulation, industry data showed Tuesday.

Recommended for you

Kickstarter suspends privacy router campaign

21 hours ago

Kickstarter has suspended an anonymizing router from its crowdfunding site. By Sunday, the page for "anonabox: A Tor hardware router" carried an extra word "(Suspended)" in parentheses with a banner below ...

Facebook unfriends federal drug agency

Oct 17, 2014

(AP)—Facebook wants assurances from the Drug Enforcement Administration that it's not operating any more fake profile pages as part of ongoing investigations.

User comments : 0