PHYS 19X

Murdoch's Sun tabloid to go behind paywall

March 27 2013

This file photo shows a journalist taking a picture of a computer screen showing
the front page of The Sun, in Broxbourne, outside London, on February 25,
2012. The Sun—-Britain's top-selling newspaper—is to start charging readers for
access to its website, a spokeswoman has confirmed.

Britain's top-selling newspaper The Sun, owned by Rupert Murdoch, is
to start charging readers for access to its website, a spokeswoman
confirmed on Wednesday.

The announcement comes a day after another British newspaper, the

1/3



PHYS 19X

Daily Telegraph, extended its international paywall to include domestic
readers in an attempt to boost falling revenues in the Internet age.

Known for its celebrity scoops and topless "page three" models, The Sun
will likely introduce its paywall in the second half of this year, the chief
executive of Murdoch's British newspaper wing News International
Mike Darcey told a press event late Tuesday.

A spokeswoman for the Sun said the website would offer "a full and
attractive subscription model across digital and print".

"We will be offering our valued Sun readers a bigger and better
experience than they have ever had before," she added.

Darcey told the Guardian newspaper on Tuesday that the paywall was
"unavoidable" as the free availability of Sun stories online was
threatening the newspaper's print circulation and revenues.

"This decision comes from a deep-seated belief that it is just untenable
to have 2.4 million paying £0.40 ($0.60, 0.50 euros) for The Sun at the
same time as a bunch of other people are getting it for free," he said.

The Sun paywall comes just months after the newspaper sealed a £20
million ($30 million, 24 million euro) deal to buy the mobile and online

rights to show English Premier League football goals and match
highlights.

Details of how the paywall will work—such as whether the Sun will
allow readers free access to a certain number of stories per month before

charging, as the Telegraph plans to do—have not yet been revealed.

The Sun had a circulation of 2.3 million in February, according to data
released this month by Britain's press monitor, the Audit Bureau of

2/3


https://phys.org/tags/internet+age/
https://phys.org/tags/subscription+model/

PHYS 19X

Circulations, representing an 11.6 percent drop compared with a year
earlier.

The Times and Sunday Times broadsheets, also owned by Murdoch,
went behind a strict paywall in 2010.

The online readership for the two titles has fallen far behind that of its
rivals since the paywall came into force, with the NRS estimating that
they receive a combined 52,000 visitors a day compared to 1.4 million
for the Guardian and its sister Sunday title, the Observer.

Parent company Times Newspapers Limited reported pre-tax losses of
£11.6 million last April.

The Telegraph, which already charges readers abroad for access to its
website, said it would allow people to read 20 articles a month for free
before asking them to subscribe—a similar model to that used by the
New York Times, the Financial Times and the Murdoch-owned Wall
Street Journal.

Last week, the Washington Post became the latest US title to announce
that it was going behind a paywall.

(c) 2013 AFP

Citation: Murdoch's Sun tabloid to go behind paywall (2013, March 27) retrieved 20 March 2024
from https://phys.org/news/2013-03-murdoch-sun-tabloid-paywall.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

3/3


https://phys.org/news/2013-03-murdoch-sun-tabloid-paywall.html
http://www.tcpdf.org

