China closes liberal website after reform call

A denial of access message on the homepage of 'Annals of the Yellow Emperor,' seen on January 4, 2013
This illustration picture, set up on January 4, 2013, shows a laptop screen displaying a denial of access message on the homepage of 'Annals of the Yellow Emperor' in Beijing. The website was shut down after it urged the country's Communist leaders—who regularly promise reform—to follow the constitution.

A liberal Chinese journal had its website shut down on Friday, it said, after it urged the country's Communist leaders—who regularly promise reform—to follow the constitution.

The website of Annals of the Yellow Emperor, a prominent Beijing-based publication, was closed days after it published an article arguing that China's constitution lays out a for political change.

Attempts to access the website Friday led to a page with a cartoon policeman holding up a badge and the message: "The website you are visiting has been closed because it has not been filed on record."

The move follows a similar call in a key liberal newspaper being censored by the authorities.

Chinese argue that rights enshrined in the constitution, including , press and assembly, are not respected by the ruling Communist party.

"At around nine am today, the website was closed," said a post on the Annals of the Yellow Emperor's official web page on Sina Weibo, a website similar to Twitter.

The journal's editors received a message from Internet regulator the Ministry of Industry and Information Technology last month stating that the website had been "cancelled", the post said.

The ministry did not immediately respond to faxed questions sent by AFP on Friday.

The closure came a day after blocked an article from popular liberal newspaper Southern Weekly which called for the realisation of a "dream of constitutionalism in China" so that citizens' rights could be protected.

A propaganda official in Guangdong province, where the newspaper is based, removed the article and replaced it with a weaker message, said several current and former at the newspaper.

The official, Tuo Zhen, "directed that many alterations and be made to the New Year's special edition. This resulted in numerous errors and accidents", former Southern Weekly journalists said in an open letter posted online.

All Chinese media organisations are subject to orders from government propaganda departments, which often suppress news seen as "negative" by the Communist party, although some publications take a more critical stance.

China was the 174 lowest of 179 countries ranked for press freedom in 2011-12 by the advocacy group Reporters Without Borders, falling three places compared to the previous year.


Explore further

China websites fall victim to new controls: study

(c) 2013 AFP

Citation: China closes liberal website after reform call (2013, January 4) retrieved 23 August 2019 from https://phys.org/news/2013-01-china-liberal-website-reform.html
This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is provided for information purposes only.
0 shares

Feedback to editors

User comments

Please sign in to add a comment. Registration is free, and takes less than a minute. Read more