
 

US and Russia engage in a digital battle for
hearts and minds

September 26 2022, by Jennifer Grygiel

  
 

  

Credit: Unsplash/CC0 Public Domain

The battle over Ukraine extends across the world: Information warfare is
quickly evolving as key nations seek to influence public opinion and gain
political support.

1/7

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1464884920941967


 

As during the Cold War, Russia and the United States are the two main
combatants. Some efforts are clandestine, but plenty of material is
broadcast to the public as each country attempts to, in the words of
political linguists, "constrain the power and influence of the other … and
win 'hearts and minds' … around the world."

Key government-sponsored media outlets in the current battle are Russia
Today, often known as RT, and two U.S. government-backed operations,
Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty.

But it can be hard for many people to tell the difference between these
outlets and independent news. As a propaganda scholar, I believe citizens
of all nations deserve to know how their media have been filtered and
when governments are seeking to influence their views.

My colleague Weston Sager and I developed a test for determining
whether a particular media outlet is, or is not, a government mouthpiece.
We examine key factors such as government control, funding, attribution
and its resemblance to news.

At their best, these types of outlets provide official government
information—at worst, blatant propaganda. Here's how the main players
in the U.S. and Russia measure up.

Russia Today: Propaganda with some facts sprinkled
in

RT is a multilanguage international media broadcaster that claims to be
an "autonomous, non-profit organization." But in reality, it has officially
declared to the U.S. State Department that it is an arm of the Russian
government.

2/7

https://utorontopress.com/9781442606227/language-capitalism-colonialism/
https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
https://newhouse.syr.edu/people/jennifer-grygiel
https://www.nytimes.com/2021/05/20/us/politics/russia-rfe-free-press.html
https://www.sagersmith.com/weston-sager-attorney/
https://scholarship.law.uci.edu/ucilr/vol11/iss2/7/
https://scholarship.law.uci.edu/ucilr/vol11/iss2/7/
https://web.archive.org/web/20220907233054/https://www.rt.com/about-us/
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/rt-files-paperwork-with-justice-department-to-register-as-foreign-agent/2017/11/13/20271468-c8ad-11e7-8321-481fd63f174d_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/rt-files-paperwork-with-justice-department-to-register-as-foreign-agent/2017/11/13/20271468-c8ad-11e7-8321-481fd63f174d_story.html


 

In lockstep with the Kremlin, RT has supported the 2008 Russian
invasion of Georgia, the 2014 Russian invasion of the Crimean peninsula
of Ukraine and the 2022 Russian invasion of mainland Ukraine.

The outlet has a history of publishing sensationalized and biased articles
promoting Russian policies and accentuating the perceived failings of
the United States and its allies. For example, in 2015, RT devoted
extensive coverage to the Occupy Wall Street movement. Not only did
this storyline allow RT to selectively showcase people protesting in the
United States, it helped further Russia's narrative that its economic
system is superior to U.S. capitalism.

More recently, RT has, without credible evidence, accused the United
States of developing bioweapons in Ukraine and testing them on people
there.

But this doesn't mean that RT is "able to dispense with facts all together
," as propaganda often leverages truthful bits of information, nor that it
is strictly anti-American. In 2010, for instance, RT published an
interview containing accusations that the Republicans were exploiting
racial fears ahead of midterm elections. Then RT publicly defended the
Obama administration against Fox News host Glenn Beck's accusations
that Obama was turning the United States into a socialist country.
Propaganda works by supporting themes that are in popular discourse at
the time. It does not necessarily follow a linear path and may be 
counterintuitive at times.

In the wake of the 2022 Russian invasion of Ukraine, RT was blocked in
many nations around the world to limit the spread of Russian propaganda
. Nevertheless, RT continues to publish its content, especially in less
developed countries where the Russian government is working to
increase its international reputation and influence.

3/7

https://archives.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://www.vice.com/en/article/v7dj73/russia-propaganda-rt-ban-ukraine-invasion
https://www.nytimes.com/2022/09/04/technology/russia-bioweapons-geneva.html
https://www.nytimes.com/2022/09/04/technology/russia-bioweapons-geneva.html
https://doi.org/10.1177/1464884920941967
https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
https://archives.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://archives.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://doi.org/10.1177/1464884920941967
https://doi.org/10.1177/1464884920941967
https://www.nytimes.com/2022/09/18/us/womens-march-russia-trump.html
https://www.bloomberg.com/news/features/2022-09-01/ukraine-war-propaganda-from-russia-today-rt-thrives-despite-sanctions


 

Major U.S. outlets present mostly facts—that support
American values

Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty are the U.S.
government's primary international media outlets, though there are other
channels as well.

In 1942, during World War II, the U.S. government established VOA to
broadcast pro-Allied messages and to combat Nazi propaganda abroad.
In the 1950s, the CIA founded RFE/RL to counter Soviet propaganda in
Eastern Europe and the Soviet Union.

Both outlets are now overseen by the U.S. Agency for Global Media, a 
part of the executive branch of the federal government. The agency
receives over US$800 million in annual funding from Congress.

Similar to RT, VOA and RFE/RL claim that they are independent media
outlets. In support of that claim, they often point to a vaguely defined
"firewall" that is supposed to shield their editorial integrity from U.S.
government influence.

But the firewall is often strained under the weight of political pressure.
In 2020, President Donald Trump's newly appointed CEO of the U.S.
Agency for Global Media rescinded the firewall regulation, which
compromised VOA's independence in advance of the 2020 U.S.
presidential election. In 2021, the firewall was legislatively strengthened,
but questions remain about its effectiveness at preventing government
influence.

Governmental influence over the editorial direction of U.S. state media
can also come through legislation. In 2021, Congress introduced a bill
that would instruct the agency to "facilitate the unhindered dissemination

4/7

https://web.archive.org/web/20220727233718/https://www.usagm.gov/who-we-are/organizational-chart/
https://web.archive.org/web/20220727233718/https://www.usagm.gov/who-we-are/organizational-chart/
https://web.archive.org/web/20220513105818/https://www.insidevoa.com/a/3794247.html
https://web.archive.org/web/20201016170050/https:/www.cia.gov/news-information/featured-story-archive/2007-featured-story-archive/a-look-back.html
https://www.usagm.gov/
https://www.usagm.gov/who-we-are/oversight/
https://web.archive.org/web/20220601130038/https://www.usagm.gov/our-work/strategy-and-results/strategic-priorities/budget-submissions/
https://www.wnyc.org/story/voice-of-america-vows-independence-as-trump-calls-for-worldwide-network/
https://pressroom.rferl.org/about-us
https://www.usagm.gov/who-we-are/firewall/
https://www.nytimes.com/2020/10/27/us/politics/trump-michael-pack-voice-of-america-firewall.html
https://www.gao.gov/assets/gao-22-104017.pdf
https://www.gao.gov/assets/gao-22-104017.pdf
https://www.congress.gov/117/bills/hr4785/BILLS-117hr4785ih.pdf


 

of information to Islamic majority countries on issues regarding the
human rights and religious freedom of Uyghurs."

Additional editorial pressure comes from federal law. VOA material
must be "consistent" with U.S. foreign policy objectives, "represent
America," "present the policies of the United States clearly and
effectively" and include editorials that reflect the views of the U.S.
government. Under the same law, RFE/RL is required to support the
U.S. government abroad. Additionally, federal law also more pointedly
provides a new pathway for folding this into a larger outlet that would be
expressly required to "counter state-sponsored propaganda which
undermines the national security or foreign policy interests of the United
States and its allies."

VOA and RFE/RL have a history of providing slanted and incomplete
portrayals of major events and issues. Scholarship has highlighted how,
during the Cold War, RFE spread "rumors as fact" and displayed a
"consistent pattern of downplaying or ignoring evidence that
contradicted RFE's vision of Eastern Europe as a totalitarian dystopia"
early in the Cold War.

U.S. government editorial pressure has also come indirectly through
funding cuts, which VOA experienced after senators balked at spending
tax money to produce "unpleasant news" surrounding Watergate. The
Reagan administration was known to object to critical VOA coverage
and also steered its "editorial voice" to align with the administration's
political agenda.

Today, VOA often publishes stories about the United States that
promote American values, such as recent articles titled "Refugees Shape
America" and "US International Festival Celebrates Traditional Food,
Dance."

5/7

https://www.congress.gov/117/bills/hr4785/BILLS-117hr4785ih.pdf
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/22/6202
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/22/6202
https://www.cjr.org/opinion/broadcasting_board_of_governors_house_trump.php
https://editorials.voa.gov
https://editorials.voa.gov
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/22/6209
https://thebaffler.com/salvos/an-american-tale-ghodsee
https://thebaffler.com/salvos/an-american-tale-ghodsee
https://thebaffler.com/salvos/an-american-tale-ghodsee
https://www.nytimes.com/1973/05/21/archives/voice-of-america-is-candid-in-reporting-on-watergate.html
https://thebaffler.com/salvos/an-american-tale-ghodsee
https://projects.voanews.com/refugees/world-refugee-day-2022/
https://projects.voanews.com/refugees/world-refugee-day-2022/
https://www.voanews.com/a/international-festival-celebrates-traditional-food-and-dance-/6728071.html
https://www.voanews.com/a/international-festival-celebrates-traditional-food-and-dance-/6728071.html


 

On the other hand, RFE/RL is more focused on countering propaganda.
It includes coverage that is often critical of U.S. adversaries, such as
""'We Have To Pay For Our Indifference': A Russian Deserter Speaks
Out After Ukraine War Memoir Hits A Nerve" and "Putin Hints At
'Changing Routes' For Ukrainian Grain Exports, Warns Of Food
'Catastrophe'."

Even though VOA and RFE/RL sometimes publish pieces that show
unflattering aspects of the United States, such as "The Global Legacy of
January 6," this is by design, as the outlets would lose credibility if they
ignored important topics covered in independent media.

Concealed influence

Because VOA and RFE/RL rely on facts, the U.S. State Department has
argued that U.S. government media are less threatening than Russian
"disinformation." But the U.S. approach is still risky: VOA and RFE/RL
content more closely resembles independent news, so it is more difficult
for readers to identify it as government-run media. This is especially
problematic in cases in which the outlets are targeting U.S. citizens, who
may not be able to tell that they're interacting with their own
government.

Despite what VOA and RFE/RL claim, they are not independent. Both
are funded by the U.S. government and are used to deliver U.S. policy
abroad. Even though VOA and RFE/RL may look like news, they aren't;
like RT, their underlying purpose is to bolster their government's
influence around the world.

This article is republished from The Conversation under a Creative
Commons license. Read the original article.

6/7

https://www.usagm.gov/2022/02/25/audiences-turn-to-rfe-rl-for-truthful-reporting-about-russias-invasion-of-ukraine
https://www.rferl.org/a/russia-soldier-deserter-filatyev-interview/32019717.html
https://www.rferl.org/a/russia-soldier-deserter-filatyev-interview/32019717.html
https://www.rferl.org/a/putin-ukraine-grain-exports-changins-routes/32022295.html
https://www.rferl.org/a/putin-ukraine-grain-exports-changins-routes/32022295.html
https://www.rferl.org/a/putin-ukraine-grain-exports-changins-routes/32022295.html
https://www.voanews.com/a/the-global-legacy-of-january-6/6384891.html
https://www.voanews.com/a/the-global-legacy-of-january-6/6384891.html
https://www.abc-clio.com/products/b4258c/
https://www.state.gov/report-rt-and-sputniks-role-in-russias-disinformation-and-propaganda-ecosystem/
https://scholarlycommons.law.northwestern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1203&context=nulr
https://scholarlycommons.law.northwestern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1203&context=nulr
https://www.nytimes.com/2018/07/19/technology/facebook-ads-propaganda.html
https://phys.org/tags/government/
https://theconversation.com
https://theconversation.com/us-and-russia-engage-in-a-digital-battle-for-hearts-and-minds-190104


 

Provided by The Conversation

Citation: US and Russia engage in a digital battle for hearts and minds (2022, September 26)
retrieved 28 June 2024 from https://phys.org/news/2022-09-russia-engage-digital-hearts-
minds.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

7/7

https://phys.org/news/2022-09-russia-engage-digital-hearts-minds.html
https://phys.org/news/2022-09-russia-engage-digital-hearts-minds.html
http://www.tcpdf.org

