
 

Court to hear dispute over Internet TV
broadcasts (Update)

April 21 2014, by Mark Sherman

  
 

  

This July 7, 2010 file photo shows Barry Diller at the annual Allen & Co. Media
summit in Sun Valley, Idaho. Thirty years after failing to persuade the Supreme
Court of the threat posed by home video recordings, big media companies are
back at the high court to try to rein in another technological innovation that they
say threatens their financial well-being. The battle has moved out of viewers'
living rooms, where Americans once marveled at their ability to pop a cassette
into a recorder and capture their favorite programs or the game they wouldn't be
home to see. Now the entertainment conglomerates that own U.S. television
networks are waging a legal fight, with Supreme Court argument on Tuesday,
against a start-up business that uses Internet-based technology to give subscribers

1/5



 

the ability to watch programs anywhere they can take portable devices. The
source of the companies' worry is Aereo Inc., which takes free television signals
from the airwaves and sends them over the Internet to paying subscribers in 11
cities. Aereo, backed by media billionaire Barry Diller, has plans to more than
double that total. (AP Photo/Nati Harnik, File)

Thirty years after failing to convince the Supreme Court of the threat
posed by home video recordings, big U.S. media companies are back and
now trying to rein in another technological innovation they say threatens
their financial well-being.

The battle has moved out of viewers' living rooms, where Americans
once marveled at their ability to pop a cassette into a recorder and
capture their favorite programs or the sporting event they wouldn't be
home to see.

Now the entertainment conglomerates that own U.S. television networks
are waging a legal fight, culminating in Tuesday's Supreme Court
argument against a startup business that uses Internet-based technology
to give subscribers the ability to watch programs anywhere they can take
portable devices.

The source of the companies' worry is Aereo Inc., which takes free
television signals from the airwaves and sends them over the Internet to
paying subscribers in 11 cities. Aereo, backed by billionaire Barry Diller,
has plans to more than double that total.

Broadcasters including ABC, CBS, Fox, NBC and PBS have sued Aereo
for copyright infringement, saying Aereo should pay for redistributing
the programming the same way cable and satellite systems do.

2/5



 

The U.S. networks increasingly are reliant on these retransmission fees,
estimated at $3.3 billion last year and going up to more than $7 billion by
2018, according to research by SNL Kagan, which analyzes media and
communications trends. They fear that they will lose some of that money
if the Supreme Court rules for Aereo.

Aereo's service starts at $8 a month and is available in New York,
Boston, Houston and Atlanta, among others. Subscribers get about two
dozen local over-the-air stations, plus the Bloomberg TV financial
channel.

In the New York market, Aereo has a data center in Brooklyn with
thousands of coin-size antennas. When a subscriber wants to watch a
show live or record it, the company temporarily assigns him an antenna
and transmits the program over the Internet to the subscriber's laptop,
tablet, smartphone or other device.

The antenna is only used by one subscriber at a time, and Aereo says
that's much like the situation at home, where a viewer uses a personal
antenna to watch over-the-air broadcasts for free.

"Aereo is in some ways novel, but it is also among a host of technologies
that uses the Internet to offer consumers the ability to do what they
always have more cheaply and conveniently," the Dish Network and
Echostar Technologies said in a supporting legal brief filed in the
Supreme Court.

But the broadcasters and their backers argue that Aereo's competitive
advantage lies not in its product, but in avoiding paying for it.

"Aereo is simply a blatant free rider trying to make a quick buck without
paying anything toward the true costs of what it misappropriates," Time
Warner Inc. said in a court filing.

3/5



 

The broadcasters told the court that Aereo's "competitors pay for the
rights to retransmit 'live TV' to the public—as they must to avoid
liability for copyright infringement—while Aereo does not."

The federal appeals court in New York ruled that Aereo did not violate
the copyrights of broadcasters with its service, but a similar service has
been blocked by judges in Los Angeles and Washington.

The 2nd U.S. Circuit Court of Appeals said its ruling stemmed from a
2008 decision in which it held that Cablevision Systems Corp. could
offer a remote digital video recording service without paying additional
licensing fees to broadcasters because each playback transmission was
made to a single subscriber using a single unique copy produced by that
subscriber. The Supreme Court declined to hear the appeal from movie
studios, TV networks and cable TV channels.

In the Aereo case, a dissenting judge said his court's decision would
eviscerate copyright law.

Judge Denny Chin called Aereo's setup a sham and said the individual
antennas are a "Rube Goldberg-like contrivance"—an overly
complicated device that accomplishes a simple task in a confusing
way—that exists for the sole purpose of evading copyright law.

The Obama administration, artists, actors, Major League Baseball and
the National Football League all support the broadcasters. But the
administration and computer software and telecommunications groups
are urging the court to avoid a broad ruling in favor of copyright
protection that could call into question the rapidly evolving world of
cloud computing, which gives users access to a vast online computer
network that stores and processes information.

Smaller cable companies, independent broadcasters and consumer

4/5



 

groups are backing Aereo.

FM radio and cable TV were initially derided as unnecessary, inefficient
or just bizarre, said the digital civil liberties watchdog Electronic
Frontier Foundation. In a legal filing joined by other public interest
groups and the consumer electronics trade association, the group said the
justices should not become regulators of technology and "the court
should not attempt to predict the future of television."

The entertainment industry has changed dramatically since the high
court ruled in favor of home video recording in 1984 in a 5-4 decision.
Then, Sony was the maker of the Betamax recorder and Universal City
Studios and Walt Disney Productions were arguing for protection under
copyright law.

Now, Disney owns ABC and cable giant Comcast owns NBC and
Universal.

© 2014 The Associated Press. All rights reserved.

Citation: Court to hear dispute over Internet TV broadcasts (Update) (2014, April 21) retrieved
19 April 2024 from https://phys.org/news/2014-04-high-court-dispute-tv-internet.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

5/5

https://phys.org/news/2014-04-high-court-dispute-tv-internet.html
http://www.tcpdf.org

