

Murdoch's Sun newspaper goes behind paywall

August 1 2013



Britain's top-selling newspaper The Sun, which is owned by Rupert Murdoch began charging readers for access to its website.

Britain's top-selling newspaper The Sun, which is owned by Rupert Murdoch, on Thursday began charging readers for access to its website.

Known for its celebrity scoops and topless "page three" models, the tabloid will charge subscribers £2 (\$3, 2.30 euros) for a week's access to



its website, which will be called Sun+.

Murdoch's British <u>newspaper</u> publisher announced the paywall in March, saying <u>free access</u> to The Sun's online content had become "untenable".

"Asking readers to pay for content is the only way to protect the future of the newspaper industry," said the Sun's new editor David Dinsmore.

"This is a landmark event for The Sun and a testament to the pioneering attitude of Britain's best-selling newspaper."

A slew of the world's top newspapers have started charging for online content in recent years, including The New York Times and the Murdoch-owned Wall Street Journal.

The Australian-born media tycoon, 82, placed his British broadsheet The Times behind a paywall in 2010.

The Sun sold around 2.24 million copies a day in June, a Sun spokeswoman told AFP—compared to 3.12 million copies four years ago.

"Like the other newspapers, there has been a decline in <u>readership</u> in the past years," the spokeswoman said.

The Sun's website, Sun+, currently attracts around 32 million unique users per month, she added.

Sun+ will attempt to attract subscribers with "near-live" <u>video clips</u> of English Premier League football goals as well as discounts and promotions.

While The Times' print subscribers get automatic access to its website,



The Sun's print subscribers will need to collect 20 codes from their papers in order to access online content for the next month, in a process the spokeswoman admitted was "quite tricky".

Putting The Sun's <u>website</u> behind a paywall is a big gamble for Murdoch, who saw traffic to The Times' site drop off heavily after it began charging for access to online content.

Mike Darcey, CEO of Murdoch's renamed British newspaper wing News UK, insisted last month that the paywall was "working" and that The Times' income from subscriptions was higher than it was in 2010.

"Initially thought of as a crazy move, it has been successful and is now flattered by widespread imitation," he told a conference.

A spokeswoman for The Times and its sister newspaper, The Sunday Times, said the two websites currently have some 274,000 subscribers.

The Times' parent company Times Newspapers Limited reported pre-tax losses of £28.7 million (\$43.6 million, 32.9 million euros) in the year to June 2012.

© 2013 AFP

Citation: Murdoch's Sun newspaper goes behind paywall (2013, August 1) retrieved 7 May 2024 from https://phys.org/news/2013-08-murdoch-sun-newspaper-paywall.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is provided for information purposes only.