PHYS 19X

Al-Jazeera pays $500M for Current TV
(Update)

January 3 2013, by Ryan Nakashima

In this Jan. 13, 2012 file photo, Former Vice President Al Gore, Current TV
Chairman and Co-Founder, participates in the Television Critics Association
Winter Press Tour in Pasadena , Calif. Al-Jazeera, the Pan-Arab news channel
that has struggled to win space on American cable television, has acquired
Current TV, Gore confirmed Wednesday, Jan. 2, 2013. (AP Photo/Danny
Moloshok, File)

1/7



PHYS 19X

(AP)—Al-Jazeera has a growing reputation for serious news gathering
and its reporters have won some of the biggest awards in journalism.
What the Pan-Arab news network doesn't have is a significant presence
in the U.S.

That's about to change now that Al-Jazeera is spending $500 million to
acquire Current TV, the left-leaning cable news network co-founded by
former Vice President Al Gore. The deal gives Al-Jazeera access to
potentially 50 million new homes. As part of an expansion, the network
is promising to hire more journalists and double the number of U.S.
news bureaus it has.

Still, some big questions remain for Al-Jazeera, which is owned by the
government of Qatar: How will stand it out in a crowded field of cable
TV news channels? And how can it overcome an image that was
cemented for many Americans when it gave voice to Osama Bin Laden
in the years following the 9/11 terrorist attacks?

Marwan Kraidy, a professor of communication at the University of
Pennsylvania and an expert on the Arab media, said the deal is part of an
expansion binge by Al-Jazeera.

"The U.S. market has been the nut they wanted to crack, and this is why
they pursued Current TV so assiduously," he said. "A small country like
Qatar has very few tools to exercise global influence, and they've figured
out that media is one of these tools."

Working against it, Kraidy said, is the perception among some
Americans that Al-Jazeera is a "toxic brand."

That U.S. resistance to Al-Jazeera isn't logical, Kraidy said, because
Qatar's foreign policies "are very much aligned with U.S. policies at the

moment."

277



PHYS 19X

Already Time Warner Cable said it will drop Current TV for business
reasons, though it left the door open to picking up Al-Jazeera if there is
demand.

The nation's second-largest TV operator, Time Warner Cable Inc.,
dropped Current after the deal was confirmed Wednesday, saying the
network didn't have enough viewers.

The change in ownership gives Time Warner Cable the right to drop the
channel, but spokeswoman Maureen Huff said the company is keeping
"an open mind" about airing the new Al-Jazeera America.

"As a service develops, we will evaluate whether it makes sense for our
customers to launch the network," Huff said.

The purchase will create a news channel called Al-Jazeera America,
coming to American homes 90 days from now with a distinctly non-
American view of the world. The network claims many people in the
U.S. have sought its programming online, and that it aims to present an
"unbiased" view, "representing as many different viewpoints as
possible."

Even after it is rebranded later this year, the channel will continue to be
carried by DirecTV, Dish Network, Comcast Corp., AT&T U-verse and
Verizon FiOS, according to a person familiar with the matter. The
person spoke on condition of anonymity and wasn't authorized to speak
publicly.

That boosts the reach of Al-Jazeera to about 50 million homes, up from
the 4.7 million that could watch Al-Jazeera English, which is available to
some subscribers in New York and Washington. That's down slightly
from the 60 million homes Current TV was in.

377



PHYS 19X

It also amounts to a hefty payday for former Vice President Al Gore and
cofounder Joel Hyatt, each of whom had 20 percent stakes in Current.
Comcast had less than a 10 percent stake. Another major investor in
Current TV was supermarket magnate and entertainment industry
investor Ron Burkle, according to information service Capital 1Q.

Gore announced the sale Wednesday, saying in a statement that Al-
Jazeera shares Current TV's mission "to give voice to those who are not
typically heard; to speak truth to power; to provide independent and
diverse points of view; and to tell the stories that no one else is telling."

Orville Schell, the former dean of journalism at University of California,
Berkeley who was on Current's board, said the sale was justified.

"The reason to sell to Al-Jazeera is that they wished to buy it," Schell
said in an email reply to The Associated Press. "Whatever one may think
about them, they have become a serious broadcaster that covers the
world in an impressively comprehensive way. Time Warner probably
dropped the contract because they fear American prejudice."

Al-Jazeera plans to gradually transform Current into Al-Jazeera
America. More than half of the content will be U.S. news and the
network will have its headquarters in New York, spokesman Stan
Collender said.

Al-Jazeera's assimilation into U.S. mainstream media hasn't been
smooth. In 2010, Al-Jazeera English's managing director, Tony Burman,
blamed a "very aggressive hostility" from the Bush administration for
reluctance among cable and satellite companies to show the network.

As far as regulatory issues go, Collender said there are no rules against
foreign ownership of a cable channel—unlike the strict rules limiting

foreign ownership of free-to-air TV stations. He said the move is based

477



PHYS 19X

on demand, adding that 40 percent of viewing traffic on Al-Jazeera
English's website is from the U.S.

"This 1s a pure business decision based on recognized demand,"
Collender said. "When people watch Al-Jazeera, they tend to like it a
great deal."

Al-Jazeera has garnered respect for its ability to build a serious news
product in a short time. In a statement announcing the deal, it touted
numerous U.S. journalism awards it received in 2012, including the
Robert F. Kennedy Journalism Award Grand Prize and the Scripps
Howard Award for Television/Cable In-Depth Reporting.

But there may be a culture clash at the network. Dave Marash, a former
"Nightline" reporter who worked for Al-Jazeera in Washington, said he
left the network in 2008 in part because he sensed an anti-American bias
there.

Al-Jazeera English went on the air in November 2006. It moved quickly
to establish a strong presence on the Internet, launching web streaming
services and embracing new social media services such as Twitter in part
to compensate for its lack of a presence on U.S. airwaves.

The English news network has a different news staff and a separate
budget from the Arabic network, which launched in 1996. They and the
company's growing stable of other Al-Jazeera branded channels are
overseen by Sheik Ahmed bin Jassim Al Thani, a member of Qatar's
royal family.

Sheik Ahmed took over last year following the abrupt resignation of the
company's longtime Palestinian head, Wadah Khanfar, who was widely
credited with helping build Al-Jazeera into an influential global brand. In
his departure note to staff, he said he was leaving behind "a mature

5717



PHYS 19X

organization" that "will continue to maintain its trailblazing path."

Both the English and the Arabic channels actively covered the protests,
violence and political upheaval that have become known as the Arab
Spring.

Current, meanwhile, began as a groundbreaking effort to promote user-
generated content. But it has settled into a more conventional format of
political talk television with a liberal bent. Gore worked on-air as an
analyst during its recent election night coverage.

Among its leading personalities are former New York Gov. Eliot Spitzer
and Cenk Uygur, a former political commentator on MSNBC who hosts
the show called "The Young Turks." Current signed Keith Olbermann to
be its top host in 2011 but his tenure lasted less than a year before it
ended in bad blood on both sides.

On Wednesday, former Michigan Gov. Jennifer Granholm said the
public affairs program she hosts would stay on the air for the next few
weeks before she leaves for other pursuits.

California Lt. Gov. Gavin Newsom also said he will end his show on
Current TV by the end of January, although he said he decided to do so
before the acquisition was announced.

Current has largely been outflanked by MSNBC in its effort be a liberal
alternative to the leading cable news network, Fox News Channel.

Current hired former CNN Washington bureau chief David Bohrman in
2011 to be its president. Bohrman pushed the network to innovate
technologically, with election night coverage that emphasized a
conversation over social media.

6/7



PHYS 19X

Current TV, founded in 2005 by former vice president Gore and Joel
Hyatt, is expected to post $114 million in revenue in 2013, according to
research firm SNL Kagan. The firm pegged the network's cash flow at
nearly $24 million a year.

Copyright 2013 The Associated Press. All rights reserved. This material
may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Citation: Al-Jazeera pays $500M for Current TV (Update) (2013, January 3) retrieved 23 April
2024 from https://phys.org/news/2013-01-pan-arab-al-jazeera-current-tv-al.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

17


https://phys.org/news/2013-01-pan-arab-al-jazeera-current-tv-al.html
http://www.tcpdf.org

