PHYS 19X

UK regulator finds BSkyB 'fit and proper’
(Update)

September 20 2012, by Robert Barr

(AP)—British Sky Broadcasting is a "fit and proper" company to hold an
operating license, U.K. regulators said Thursday in response to the phone
hacking scandal that engulfed the parent company. But it criticized the
former CEO and chairman, James Murdoch, for poor management.

The company's license was called into question because of the scandal at
a newspaper owned by News Corp., which effectively controls BSkyB
through a 39 percent shareholding.

If the company had not be found "fit and proper" it could have been
stripped of the license that yielded a net profit of $1.4 billion in the year
ending June 30.

The Office of Communications, known as Ofcom, concluded that James
Murdoch was not complicit in a cover up at the tabloid News of the
World, but his failure to initiate appropriate action on a number of
occasions was "difficult to comprehend and ill-judged."

The report also found no evidence that Rupert Murdoch, James' father
and CEO of News Corp., "acted in a way that was inappropriate in
relation to phone hacking, concealment or corruption by employees" of
his British newspapers.

Though Ofcom said it might review the situation if there are further
revelations, the decision removed any immediate threat of BSkyB losing
its license. The company's shares were up 0.9 percent at 733.5 pence in

1/4



PHYS 19X

late morning trading in London.

"After a lengthy review process, we are pleased that Ofcom has now
reached its conclusion and we look forward to continuing to develop our
business for the benefit of customers and shareholders alike," BSkyB
said in a statement.

News Corp. also welcomed the regulator's decision but contended that
some statements about James Murdoch were "not substantiated by
evidence."

James Murdoch became executive chairman of News Group
Newspapers—publisher of The Sun and the now-defunct News of the
World—and its parent company News International—which also owns
The Times newspapers—in January 2008 and held the position until
February this year. Both companies are ultimately owned by News Corp.

The phone hacking scandal, along with other allegations, has spawned
investigations by a Parliamentary committee, a formal inquiry led by a
judge, criminal charges against some journalists—including Rebekah
Brooks, former chief executive of News International—and civil suits
which forced the company to pay large settlements.

Public outrage following reports that the phone of a young murder
victim had been hacked also led to News Corp. deciding two years ago to
drop its bid to take full control of BSkyB.

Ofcom noted contradictory evidence by James Murdoch and two former
senior employees about when Murdoch became aware that phone
hacking at the News of the World went far beyond the company's long-
standing claim that it involved a single rogue reporter and a private
detective.

2/4



PHYS 19X

However, it said there was no evidence that he knew of "widespread
wrongdoing or criminality" at News of the World.

The regulator limited itself to criticizing James Murdoch's actions as
company director.

"We consider James Murdoch's conduct, including his failure to initiate
action on his own account on a number of occasions, to be both difficult
to comprehend and ill-judged."

Since February, James Murdoch has been a non-executive director of the
company, and one of only four people on the 12-member board with
connections to News Corp.

In May, the House of Commons' Culture, Media and Sport Committee
concluded that Rupert Murdoch was "not a fit person to exercise the
stewardship of a major international company." That conclusion, on a
partisan split of 6-4, had no practical effect, however.

In its statement, News Corp. said it was pleased that Ofcom found that
evidence related to misdeeds at the newspapers "does not provide any
basis to conclude that News Corp. and Rupert Murdoch acted in a way
that was inappropriate, and that there is similarly no evidence that James
Murdoch deliberately engaged in any wrongdoing."

"We disagree, however, with certain of the report's statements about
James Murdoch's prior actions as an executive and Director, which are
not at all substantiated by evidence," News Corp. said.

Copyright 2012 The Associated Press. All rights reserved. This material
may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Citation: UK regulator finds BSkyB 'fit and proper' (Update) (2012, September 20) retrieved 19

3/4



PHYS 19X

April 2024 from https://phys.org/news/2012-09-uk-bskyb-proper.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

4/4


https://phys.org/news/2012-09-uk-bskyb-proper.html
http://www.tcpdf.org

