PHYS 19X

Websites downed in Russia poll 'hack attack’

December 4 2011, by Maria Antonova

A Russian soldier marks his ballot at a polling station in Moscow. Websites
which exposed violations in Russia's parliamentary elections were inaccessible
Sunday in a hacking attack they said was aimed at preventing them revealing the
extent of election day fraud.

Websites which revealed violations in Russia's legislative polls were
inaccessible Sunday after a hacking attack their operators said was
aimed at preventing the exposure of mass election fraud.

Popular Russian radio station Moscow Echo and election monitoring
group Golos said their websites were the victims of massive cyber

1/4


https://phys.org/tags/cyber+attacks/

PHYS 19X

attacks, while several opposition news sites were inaccessible.

"The attack on the website on election day is clearly an attempt to inhibit
publication of information about violations," Moscow Echo editor-in-
chief Alexei Venediktov wrote on Twitter.

Golos said it was the victim of a similar "distributed denial of service"
(DDoS) attack, while several other opposition news sites were down. The
Moscow Echo is popular among the liberal opposition although it is
owned by state gas giant Gazprom.

Prime Minister Vladimir Putin, whose United Russia party is expected to
win Sunday's polls but with a reduced majority, has denounced non-
governmental organisations like Golos, comparing them to the disciple
Judas who betrayed Jesus.

Russia has seen an upsurge in Internet penetration since the last elections
in 2007, and analysts have said the explosion of critical material on the
web poses one of the biggest challenges to United Russia's grip on
power.

Golos said on Twitter that its main website as well as the "Map of
Violations" site detailing claims of fraud across Russia were under
"massive DDoS attacks".

Golos head Liliya Shibanova said the authorities seemed especially angry
at their Map of Violations project, where people could upload any
information or evidence of election violations.

"It's a very expensive operation,” Shibanova said of the attacks. "It's a
big organisation with plenty of means that must have done it."

Shibanova, who was held for nearly 12 hours Saturday by customs

2/4


https://phys.org/tags/cyber+attacks/
https://phys.org/tags/news+sites/
https://phys.org/tags/denial+of+service/
https://phys.org/tags/vladimir+putin/
https://phys.org/tags/ddos+attacks/

PHYS 19X

officials who also confiscated her computer, said the attack consisted of
50,000 hits per second by computers attempting to access the Golos
website.

The website of opposition weekly New Times, known to publish
investigative reports about government officials and feature columns by
jailed oil tycoon Mikhail Khodorkovsky, was also down, along with news
website slon.ru, which reported a DDoS attack.

Both have extensively covered the elections campaign and published
opinion pieces on voting tactics in what opposition commentators have
called a sham election with pre-determined results.

Bolshoi Gorod, a Moscow weekly magazine popular with the hipster
youth, was also attacked at noon on Sunday, and business daily
Kommersant was not working for the fourth consecutive day after it was
hacked on Thursday. Hackers switched its IP address.

Moscow Echo filed a complaint to the Central Election Committee
demanding to open a criminal case into the attacks, and editor
Venediktov said he complained directly to the spokespeople of Putin and
President Dmitry Medvedev.

The radio station is popular with the liberal opposition, though it is
owned by the media arm of state-controlled Russian gas giant Gazprom.

"Any hacker attack on any resource leads to financial losses, which is
essentially the same as stealing," said the chairman of Moscow Echo's
board of directors Nikolai Senkevich, adding that Gazprom's media
holding "fully supports" the station's concern.

Pro-Kremlin youth activists also complained on Twitter that the
opposition ordered an attack on their website chronicling violations by

3/4


https://phys.org/tags/twitter/

PHYS 19X

the opposition parties, although the website was fully accessible.

Russian bloggers also complained of their inability to access their
accounts on popular blogging platform Livejournal.com. The website
has been a victim of repeated DDoS attacks throughout the week and
worked intermittently.

"The goal of the attackers is clear," Anton Nossik, the media director of
Livejournal owner SUP, wrote on his blog, alleging that the perpetrators
are a "group of criminals" who are "probably fattened by the federal
budget."

(c) 2011 AFP

Citation: Websites downed in Russia poll 'hack attack' (2011, December 4) retrieved 23 April
2024 from https://phys.org/news/2011-12-websites-downed-russia-poll-hack.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

4/4


https://phys.org/news/2011-12-websites-downed-russia-poll-hack.html
http://www.tcpdf.org

