
 

WikiLeaks reveals all, media groups criticize
move

September 2 2011, By RAPHAEL G. SATTER , Associated Press

  
 

  

In this July 14, 2011 photo, Wikileaks founder Julian Assange talks to members
of the media during a news conference in central London. Anti-secrecy group
WikiLeaks said Thursday that its massive archive of unredacted U.S. State
Department cables had been exposed in a security breach which it blamed on its
one-time partner, Britain's Guardian newspaper. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)

(AP) -- WikiLeaks disclosed its entire archive of U.S. State Department
cables Friday, much if not all of it uncensored - a move that drew
stinging condemnation from major newspapers who in the past
collaborated with the anti-secrecy group's efforts to expose corruption
and double-dealing.

Many media outlets, including The Associated Press, previously had
access to all or part of the uncensored tome. But Wikileaks' decision to
post the 251,287 cables on its website makes potentially sensitive

1/4



 

diplomatic sources available to anyone, anywhere at the stroke of a key.
American officials have warned that the disclosures could jeopardize
vulnerable people such as opposition figures or human rights
campaigners.

A joint statement published on the Guardian's website said that the
British publication and its international counterparts - The New York
Times, Spanish daily El Pais and German newspaper Der Spiegel -
"deplore the decision of WikiLeaks to publish the unredacted State
Department cables, which may put sources at risk."

Le Monde, the French daily which also published some of WikiLeaks'
documents, will join other media partners in signing the statement,
according to executive editor Sylvie Kauffmann.

Previously international media outlets - and WikiLeaks itself - had
redacted the names of potentially vulnerable sources, although the
standard has varied and some experts warned that even people whose
names had been kept out of the cables were still at risk.

But now many, and possibly even all, of the cables posted to the
WikiLeaks website carried unredacted names, making it easy to identify
dissidents in authoritarian countries such as Russia, China or Myanmar.

WikiLeaks staff members have not returned repeated requests for
comment sent in the past two days. But in a series of messages on
Twitter, the group seemed to suggest that it had no choice but to publish
the archive because copies of the document were already circulating
online following a security breach.

WikiLeaks has blamed the Guardian for the blunder, pointing out that a
sensitive password used to decrypt the files was published in a book put
out by David Leigh, one of the paper's investigative reporters and a

2/4



 

collaborator-turned-critic of WikiLeaks founder Julian Assange.

But the Guardian, Leigh and others have rejected the claim. Although
the password was in fact published in Leigh's book about seven months
ago, Guardian journalists have suggested that the real problem was that
WikiLeaks posted the encrypted file to the Web by accident and that
Assange never bothered to change the password needed to unlock it.

In their statement, the Guardian's international partners lined up to slam
the 40-year-old former computer hacker.

"We cannot defend the needless publication of the complete data -
indeed, we are united in condemning it," the statement read, before
adding: "The decision to publish by Julian Assange was his, and his
alone."

The media organizations' rejection is a further blow to WikiLeaks,
whose site is under financial embargo and whose leader remains under
virtual house arrest in an English country mansion pending extradition
proceedings to Sweden on unrelated sexual assault allegations.

WikiLeaks, an anti-secrecy site devoted to unveiling corruption and
conspiracy, has in the past relied on mainstream partners to organize and
promote its spectacular leaks of classified information - including U.S.
intelligence documents detailing the wars in Iraq and Afghanistan.

Amid the latest controversy, the press freedom group Reporters Without
Borders said it had temporarily suspended its WikiLeaks "mirror site."
Such sites act as carbon-copies of their originals, relieving pressure due
to heavy traffic and preserving data in case of attack.

In a statement, Reporters Without Borders said it had "neither the
technical, human or financial resources to check each cable" for

3/4



 

information that could harm innocent people and thus "has to play safe."

The U.S. State Department has also condemned the latest release.

©2011 The Associated Press. All rights reserved. This material may not
be published, broadcast, rewritten or redistributed.

Citation: WikiLeaks reveals all, media groups criticize move (2011, September 2) retrieved 16
April 2024 from https://phys.org/news/2011-09-media-condemn-wikileaks-disclosure.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

4/4

https://phys.org/news/2011-09-media-condemn-wikileaks-disclosure.html
http://www.tcpdf.org

