PHYS 19X

US tabloids less aggressive than British:
experts

July 25 2011, by Mariano Andrade

A man buys a copy of the British tabloid newspaper News of the World from a
newspaper vendor in central London on July 10. US tabloid newspapers
including ones owned by Rupert Murdoch's News Corporation are less
aggressive than their British counterparts, partly due to readers' differing
demands, experts say.

US tabloid newspapers including ones owned by Rupert Murdoch's
News Corporation are less aggressive than their British counterparts,
partly due to readers' differing demands, experts say.

In general US readers want fewer of the salacious details which British
tabloids dish up, including via questionable ethical methods such as those

highlighted in the current storm over phone hacking.

"The tabloid press in the US is different from that in the UK or other

1/5


https://phys.org/tags/phone+hacking/

PHYS 19X

countries. There is more competition in the tabloid press in the UK,"
said Rich Hanley, professor in communications at Quinnipiac
University.

In the United States "they don't tend to go too far. They understand the
audience in America, who want details, but there is a line when these
details become unacceptable," he told AFP.

Consequently he doesn't think the scandal which has engulfed Murdoch
in Britain -- where he closed the weekly News of the World, and has lost
two senior executives so far -- will grow so big on this side of the
Atlantic.

"I don't think that the depth of the scandal in the UK will be matched in
the US. I don't see Murdoch's US media properties such as the New
York Post and Fox News following those same practices."

For Timothy Karr of Freepress, a non-partisan US group working for
media reform, "tabloids try to print news that is more sensational, but
that doesn't mean they all have the same practices."

"What we are finding increasingly within the culture that surrounds
Murdoch's tabloids is a willingness to violate the laws and to disregard
basic standards in order to beat the competition and be the first to get the
story."

In the US however "they recognize that they need to be careful, that
there 1s a high public awareness that some of their practices may be
indeed illegal," he added.

Paul Janensch, professor emeritus of journalism at Quinnipiac
University, says: "Breaking the law to get information is not a common

practice by any news organization in the US.

2/5


https://phys.org/tags/news/
https://phys.org/tags/new+york+post/
https://phys.org/tags/new+york+post/
https://phys.org/tags/news+organization/

PHYS 19X

"Maybe the 'supermarket tabloids' skirt the limits of the law from time
to time -- and might not have codes of ethics -- but they are not really
newspapers," he added, citing publications such as the National
Enquirer.

Janensch recalls a phone hacking case in the US in 1998, when the
Cincinnati Enquirer published an expose of the business practices of
banana and fruit giant Chiquita.

Chicago Sun-Times newspapers are offered for sale in 2009 in Chicago, Illinois.
US tabloid newspapers including ones owned by Rupert Murdoch's News
Corporation are less aggressive than their British counterparts, partly due to
readers' differing demands, experts say.

"Chiquita fought back, claiming its confidential voicemails had been
obtained illegally," he noted. Eventually the newspaper retracted the
expose, ran a front-page apology and paid millions of dollars to avoid a

3/5



PHYS 19X

lawsuit.

"The reporter was fired, pled guilty to two felony counts and was
sentenced to probation. The editor was removed."

After the current scandal, "I think Murdoch's newspapers and other
News Corp platforms will be extra careful not to break the law in pursuit
of a hot story," he said.

"But I doubt that his 'popular' newspapers will become more restrained.
Sensation sells in the UK."

Although many of News Corp's US businesses are successful -- such as
Fox News, the Fox Broadcasting Company and 20th Century Fox --
Murdoch's efforts to make newspapers here resemble popular British
titles "have failed," he said.

For example Murdoch bought the San Antonio News-Express, the
Chicago Sun-Times and the Boston Herald-American.

"Both the Sun-Times and the Herald-American, which he renamed the
Herald, are tabloids. He made all of them more sensational. It did not
work, and so he sold them," said Janensch.

"He did the same with the New York Post. News Corp still owns the
Post. It gets a lot of attention. It is like a UK 'popular' newspaper with its
racy coverage and its openly political news content.

"But it loses money," he said.

Murdoch's struggle to deal with the crisis is meanwhile being watched
with amusement by non News Corp titles in the US.

4/5


https://phys.org/tags/news+corp/
https://phys.org/tags/fox+news/

PHYS 19X

The day after Murdoch was grilled by British lawmakers, New York's
Daily News voiced skepticism about his claim that it was "the most
humble day of my life."

Murdoch "has been called many things over the years -- but never
humble or naive," said the newspaper, also questioning his attempts to
lay the blame on his executives.

"If the head of the company isn't responsible, who is?" it said.

(c) 2011 AFP

Citation: US tabloids less aggressive than British: experts (2011, July 25) retrieved 25 April 2024
from https://phys.org/news/2011-07-tabloids-aggressive-british-experts.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

5/5


https://phys.org/news/2011-07-tabloids-aggressive-british-experts.html
http://www.tcpdf.org

