
 

Science not faked, but not pretty

December 12 2009, BY SETH BORENSTEIN, RAPHAEL SATTER and
MALCOLM RITTER , Associated Press Writers

  
 

  

This Dec. 10, 2009 photo shows a sign at the University of East Anglia in
Norwich, England. E-mails stolen from the computer network server of the
climate research unit at the university show climate scientists stonewalled
skeptics and discussed hiding data, but the messages don't support claims that the
science of global warming was faked, according to an exhaustive review by The
Associated Press. The 1,073 e-mails examined by the AP show that scientists
harbored private doubts, however slight and fleeting, even as they told the world
they were certain about climate change. However, the exchanges don't undercut
the vast body of evidence showing the world is warming because of man-made
greenhouse gas emissions. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

(AP) -- E-mails stolen from climate scientists show they stonewalled
skeptics and discussed hiding data - but the messages don't support
claims that the science of global warming was faked, according to an
exhaustive review by The Associated Press.

1/9



 

The 1,073 e-mails examined by the AP show that scientists harbored
private doubts, however slight and fleeting, even as they told the world
they were certain about climate change. However, the exchanges don't
undercut the vast body of evidence showing the world is warming
because of man-made greenhouse gas emissions.

The scientists were keenly aware of how their work would be viewed
and used, and, just like politicians, went to great pains to shape their
message. Sometimes, they sounded more like schoolyard taunts than
scientific tenets.

The scientists were so convinced by their own science and so driven by a
cause "that unless you're with them, you're against them," said Mark
Frankel, director of scientific freedom, responsibility and law at the
American Association for the Advancement of Science. He also
reviewed the communications.

Frankel saw "no evidence of falsification or fabrication of data, although
concerns could be raised about some instances of very 'generous
interpretations.'"

Some e-mails expressed doubts about the quality of individual
temperature records or why models and data didn't quite match. Part of
this is the normal give-and-take of research, but skeptics challenged how
reliable certain data was.

The e-mails were stolen from the computer network server of the
climate research unit at the University of East Anglia in southeast
England, an influential source of climate science, and were posted online
last month. The university shut down the server and contacted the police.

The AP studied all the e-mails for context, with five reporters reading
and rereading them - about 1 million words in total.

2/9

https://phys.org/tags/climate+change/
https://phys.org/tags/greenhouse+gas+emissions/
https://phys.org/tags/falsification/


 

One of the most disturbing elements suggests an effort to avoid sharing
scientific data with critics skeptical of global warming. It is not clear if
any data was destroyed; two U.S. researchers denied it.

The e-mails show that several mainstream scientists repeatedly suggested
keeping their research materials away from opponents who sought it
under American and British public records law. It raises a science ethics
question because free access to data is important so others can repeat
experiments as part of the scientific method. The University of East
Anglia is investigating the blocking of information requests.

"I believe none of us should submit to these 'requests,'" declared the
university's Keith Briffa. The center's chief, Phil Jones, wrote: "Data is
covered by all the agreements we sign with people, so I will be hiding
behind them."

When one skeptic kept filing FOI requests, Jones, who didn't return AP
requests for comment, told another scientist, Michael Mann: "You can
delete this attachment if you want. Keep this quiet also, but this is the
person who is putting FOI requests for all e-mails Keith (Briffa) and
Tim (Osborn) have written."

Mann, a researcher at Penn State University, told The Associated Press:
"I didn't delete any e-mails as Phil asked me to. I don't believe anybody
else did."

The e-mails also show how professional attacks turned very personal.
When former London financial trader Douglas J. Keenan combed
through the data used in a 1990 research paper Jones had co-authored,
Keenan claimed to have found evidence of fakery by Jones' co-author.
Keenan threatened to have the FBI arrest University at Albany scientist
Wei-Chyung Wang for fraud. (A university investigation later cleared
him of any wrongdoing.)

3/9

https://phys.org/tags/university+of+east+anglia/
https://phys.org/tags/university+of+east+anglia/


 

"I do now wish I'd never sent them the data after their FOIA request!"
Jones wrote in June 2007.

In another case after initially balking on releasing data to a skeptic
because it was already public, Lawrence Livermore National Lab
scientist Ben Santer wrote that he then opted to release everything the
skeptic wanted - and more. Santer said in a telephone interview that he
and others are inundated by frivolous requests from skeptics that are
designed to "tie-up government-funded scientists."

The e-mails also showed a stunning disdain for global warming skeptics.

One scientist practically celebrates the news of the death of one critic,
saying, "In an odd way this is cheering news!" Another bemoans that the
only way to deal with skeptics is "continuing to publish quality work in
quality journals (or calling in a Mafia hit.)" And a third scientist said the
next time he sees a certain skeptic at a scientific meeting, "I'll be
tempted to beat the crap out of him. Very tempted."

And they compared contrarians to communist-baiting Sen. Joseph
McCarthy and Somali pirates. They also called them out-and-out frauds.

Santer, who received death threats after his work on climate change in
1996, said Thursday: "I'm not surprised that things are said in the heat of
the moment between professional colleagues. These things are taken out
of context."

When the journal, Climate Research, published a skeptical study, Penn
State scientist Mann discussed retribution this way: "Perhaps we should
encourage our colleagues in the climate research community to no longer
submit to, or cite papers in, this journal."

That skeptical study turned out to be partly funded by the American

4/9



 

Petroleum Institute.

The most provocative e-mails are usually about one aspect of climate
science: research from a decade ago that studied how warm or cold it
was centuries ago through analysis of tree rings, ice cores and glacial
melt. And most of those e-mails, which stretch from 1996 to last month,
are from about a handful of scientists in dozens of e-mails.

Still, such research has been a key element in measuring climate change
over long periods.

As part of the AP review, summaries of the e-mails that raised issues
from the potential manipulation of data to intensely personal attacks
were sent to seven experts in research ethics, climate science and science
policy.

"This is normal science politics, but on the extreme end, though still
within bounds," said Dan Sarewitz, a science policy professor at Arizona
State University. "We talk about science as this pure ideal and the
scientific method as if it is something out of a cookbook, but research is
a social and human activity full of all the failings of society and humans,
and this reality gets totally magnified by the high political stakes here."

In the past three weeks since the e-mails were posted, longtime
opponents of mainstream climate science have repeatedly quoted
excerpts of about a dozen e-mails. Republican congressmen and former
vice presidential candidate Sarah Palin have called for either
independent investigations, a delay in U.S. Environmental Protection
Agency regulation of greenhouse gases or outright boycotts of the
Copenhagen international climate talks. They cited a "culture of
corruption" that the e-mails appeared to show.

That is not what the AP found. There were signs of trying to present the

5/9



 

data as convincingly as possible.

One e-mail that skeptics have been citing often since the messages were
posted online is from Jones. He says: "I've just completed Mike's (Mann)
trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (from
1981 onward) and from 1961 for Keith's to hide the decline."

Jones was referring to tree ring data that indicated temperatures after the
1950s weren't as warm as scientists had determined.

The "trick" that Jones said he was borrowing from Mann was to add the
real temperatures, not what the tree rings showed. And the decline he
talked of hiding was not in real temperatures, but in the tree ring data
which was misleading, Mann explained.

Sometimes the data didn't line up as perfectly as scientists wanted.

David Rind told colleagues about inconsistent figures in the work for a
giant international report: "As this continuing exchange has clarified,
what's in Chapter 6 is inconsistent with what is in Chapter 2 (and
Chapter 9 is caught in the middle!). Worse yet, we've managed to make
global warming go away! (Maybe it really is that easy...:)."

But in the end, global warming didn't go away, according to the vast
body of research over the years.

None of the e-mails flagged by the AP and sent to three climate
scientists viewed as moderates in the field changed their view that global
warming is man-made and a threat. Nor did it alter their support of the
conclusions of the Intergovernmental Panel on Climate Change, which
some of the scientists helped write.

"My overall interpretation of the scientific basis for (man-made) global

6/9

https://phys.org/tags/global+warming/


 

warming is unaltered by the contents of these e-mails," said Gabriel
Vecchi, a National Oceanic and Atmospheric Administration scientist.

Gerald North, a climate scientist at Texas A&M University, headed a
National Academy of Sciences study that looked at - and upheld as valid
- Mann's earlier studies that found the 1990s were the hottest years in
centuries.

"In my opinion the meaning is much more innocent than might be
perceived by others taken out of context. Much of this is overblown,"
North said.

Mann contends he always has been upfront about uncertainties, pointing
to the title of his 1999 study: "Northern Hemisphere Temperatures
During the Past Millennium: Inferences, Uncertainties and Limitations."

Several scientists found themselves tailoring their figures or retooling
their arguments to answer online arguments - even as they claimed not to
care what was being posted to the Internet

"I don't read the blogs that regularly," Jonathan Overpeck of the
University of Arizona wrote in 2005. "But I guess the skeptics are
making hay of their (sic) being a global warm (sic) event around
1450AD."

One person singled out for criticism in the e-mails is Steve McIntyre,
who maintains Climate Audit. The blog focuses on statistical issues with
scientists' attempts to recreate the climate in ancient times.

"We find that the authors are overreaching in the conclusions that they're
trying to draw from the data that they have," McIntyre said in a
telephone interview.

7/9

https://phys.org/tags/global+warming/


 

McIntyre, 62, of Toronto, was trained in math and economics and says
he is "substantially retired" from the mineral exploration industry, which
produces greenhouse gases.

Some e-mails said McIntyre's attempts to get original data from
scientists are frivolous and meant more for harassment than doing good
science. There are allegations that he would distort and misuse data given
to him.

McIntyre disagreed with how he is portrayed. "Everything that I've done
in this, I've done in good faith," he said.

He also said he has avoided editorializing on the leaked e-mails.
"Anything I say," he said, "is liable to be piling on."

The skeptics started the name-calling said Mann, who called McIntyre a
"bozo," a "fraud" and a "moron" in various e-mails.

"We're human," Mann said. "We've been under attack unfairly by these
people who have been attempting to dismiss us as frauds as liars."

The AP is mentioned several times in the e-mails, usually in reference to
a published story. One scientist says his remarks were reported with "a
bit of journalistic license" and "I would have rephrased or re-expressed
some of what was written if I had seen it before it was released." The
archive also includes a request from an AP reporter, one of the writers
of this story, for reaction to a study, a standard step for journalists
seeking quotes for their stories.

---

Associated Press writers Jeff Donn in Boston, Justin Pritchard in Los
Angeles contributed to this report. Troy Thibodeaux in Washington

8/9



 

provided technical assistance. Satter reported from London, Borenstein
from Washington and Ritter from New York.

©2009 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be
published, broadcast, rewritten or redistributed.

Citation: Science not faked, but not pretty (2009, December 12) retrieved 18 April 2024 from 
https://phys.org/news/2009-12-science-faked-pretty.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

9/9

https://phys.org/news/2009-12-science-faked-pretty.html
http://www.tcpdf.org

