PHYS 19X

Wis. paper faces backlash for outing Web
critic

September 17 2009, By RYAN J. FOLEY , Associated Press Writer

In this undated photo, Village of Weston, Wisc. Administrator Dean Zuleger is
seen. Getting named the local paper's Person of the Year was supposed to be an
honor for small-town politician Dean Zuleger. But the award only enraged many
townspeople. (AP Photo/The Daily Herald)

(AP) -- Getting named the local paper's Person of the Year was supposed
to be an honor for small-town politician Dean Zuleger. But the award
only enraged many townspeople.

Readers anonymously flooded the Wausau Daily Herald's Web site with

comments bashing Zuleger's salary, his management style, his weight.
One person suggested his third chin should have been nominated.

1/5



PHYS 19X

"I have just two words for Dean Zuleger, and they are ... A) anger
management. B) salad bar. C) Rod Blagojevich. D) all of the above. The
correct answer is D.," one posting read.

Zuleger, administrator of the Wausau suburb of Weston, demanded to
know who was saying all those nasty things about him, and the paper did
something unusual: It handed over one critic's e-mail address. The
politician then sent a letter on official stationery telling the commenter,
businessman Paul Klocko, to stop the personal attacks and "come out
from behind the cloak" and meet him.

The episode has added fuel to the debate over anonymity on the Internet
and how far readers who aren't willing to use their names should be
allowed to go.

The paper has since apologized for turning over the address, and its
corporate parent, Gannett Co., has clarified its policies on anonymous
speech. The paper will now release information only if ordered by a
court or if a comment contains a threat of imminent harm.

Lawsuits have been popping up across the country involving anonymous
online speech. Richard Ottinger, a former New York congressman,
succeeded in unmasking a reader who accused him of corruption in
having his home renovated. A judge ordered a newspaper to turn over
identifying information. But another judge recently threw out Ottinger's
$1.5 million defamation suit against the reader.

A couple sued a newspaper in Ottawa, Ill., to learn the identity of a
commenter who accused them of bribing authorities to try to win
approval to convert their home into a bed and breakfast. A judge tossed
the case out.

"We're seeing a flood of cases involving anonymous comments," said

2/5



PHYS 19X

David Ardia, director of the Citizen Media Law Project at Harvard Law
School.

Most of the cases fail because statements of opinion are protected under
the First Amendment. Courts are requiring officials to show they have a
legitimate defamation claim - that is, one involving a false assertion of
fact that hurts someone's reputation.

What was rare and surprising in the Wausau case was that the
21,000-circulation paper turned over the information without a court
order.

"If the community doesn't believe the paper has their back, then that's
going to have a chilling effect on the kinds of speech people engage in
on the paper's Web site," Ardia said. "It's easy to point out that often the
conversation degenerates into shouting. Lost in that is that people often
raise important issues."

Most sites reserve the right to remove inappropriate comments, such as
those containing obscenity and threats, and warn users their identities
could be released under some circumstances, such as a court order. Some
newspapers do not allow anonymous comments at all.

The Wausau Daily Herald reader whose e-mail was released used the
name "juanmoore" to criticize Zuleger for months. He had given the
paper his e-mail address, which included his real name, to register.

Before and after the Person of the Year award, "juanmoore" called
Zuleger a "little Hitler" and mocked his weight, accusing the paper of
kissing Zuleger's "rather large hind end." He also ridiculed Zuleger as
overpaid and bashed him for his support of a smoking ban and his
management style.

3/5



PHYS 19X

Zuleger, an appointed official equivalent to city manager of Weston,
population 14,000, asked the newspaper in January for the IP addresses
of everyone who commented on the story naming him Person of the
Year.

He wrote in a letter to the paper that his attorney and friends in law
enforcement thought the comments "may present a credible threat to me
or my family." The police department said it never investigated any
threats, and Klocko said nothing he or others posted was threatening.

The newspaper said it released Klocko's e-mail address and perhaps one
other person's but later concluded his comments were not threatening.

Klocko, a 50-year-old who sells popcorn to groups that use it for
fundraising, acknowledged some of his comments were "ill-advised or
emotionally charged mischaracterizations." But he said he was shocked
when he received the warning letter from Zuleger in April.

"How did he know it was me who said these things?" Klocko recalled
wondering. "Why on the village dime, using public resources, was he

investigating private citizens?"

Zuleger did not respond to requests for comment. The village attorney,
Richard Weber, said he approved the letter before it was sent to Klocko.

"This was a frontal attack on his duties as the administrator of the village
of Weston," Weber said. "These scurrilous blogs were attacks against

him, his family and the way he was doing his job."

Klocko said newspaper executives met with him over the summer to
apologize.

"We have put in place a policy that makes it impossible going forward

4/5


https://phys.org/tags/e+mail+address/

PHYS 19X

for someone to wave the red flag of threat and get any kind of
information from us," said Mark Baldwin, who was editor at the time but
has since become general manager of a paper in Stevens Point, Wis. "If
anybody asks again, they are going to have to get a subpoena."

©2009 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be
published, broadcast, rewritten or redistributed.

Citation: Wis. paper faces backlash for outing Web critic (2009, September 17) retrieved 19
April 2024 from https://phys.org/news/2009-09-wis-paper-backlash-outing-web.html

This document is subject to copyright. Apart from any fair dealing for the purpose of private
study or research, no part may be reproduced without the written permission. The content is
provided for information purposes only.

5/5


https://phys.org/news/2009-09-wis-paper-backlash-outing-web.html
http://www.tcpdf.org

