Medical journal to retract water article

Jun 03, 2006

A medical journal plans to retract an article that claimed chromium-contaminated water was not causing high rates of cancer in China.

The article in the Journal of Occupational and Environmental Medicine was conceived, drafted and edited by consultants for PG&E Corp. in 1997. The PG&E consultants submitted the article for publication without letting on they or PG&E were involved, The Wall Street Journal reported Friday.

A PG&E spokesman said its role should have been acknowledged when the article was published with the bylines Zhang JianDong and Shukun Li.

Journal editor Paul Brandt-Rauf gave the Journal a copy of the retraction he intends to publish in the July issue.

The statement said the retraction was based solely on violations of editorial policy, and there is no evidence that suggests scientific fraud.

The objection to the story was submitted by the Environmental Working Group, a Washington-based organization for advocacy.

Copyright 2006 by United Press International

Explore further: Scientists pioneer microscopy technique that yields fresh data on muscular dystrophy

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Recommended for you

Swatting chikungunya

11 minutes ago

Summer days may be waning, but health officials are still on high alert for new cases of chikungunya, a painful mosquito-borne virus that spread to the United States from the tropics earlier this year. ...

Sierra Leone readies for controversial Ebola lockdown

21 minutes ago

Sierra Leone prepared Thursday for an unprecedented three-day nationwide lockdown to contain the deadly spread of the Ebola virus in a controversial move which experts claimed could worsen the epidemic.

Nepal adopts jab to boost polio fight

36 minutes ago

Nepal on Thursday launched a drive to eradicate polio by supplementing oral vaccines with an injection that experts say will boost children's immunity against the disease.

User comments : 0