Murdoch's Sun newspaper goes behind paywall

Aug 01, 2013
Britain's top-selling newspaper The Sun, which is owned by Rupert Murdoch began charging readers for access to its website.

Britain's top-selling newspaper The Sun, which is owned by Rupert Murdoch, on Thursday began charging readers for access to its website.

Known for its celebrity scoops and topless "page three" models, the tabloid will charge subscribers £2 ($3, 2.30 euros) for a week's access to its website, which will be called Sun+.

Murdoch's British publisher announced the paywall in March, saying to The Sun's online content had become "untenable".

"Asking readers to pay for content is the only way to protect the future of the newspaper industry," said the Sun's new editor David Dinsmore.

"This is a landmark event for The Sun and a testament to the pioneering attitude of Britain's best-selling newspaper."

A slew of the world's top newspapers have started charging for online content in recent years, including The New York Times and the Murdoch-owned Wall Street Journal.

The Australian-born media tycoon, 82, placed his British broadsheet The Times behind a paywall in 2010.

The Sun sold around 2.24 million copies a day in June, a Sun spokeswoman told AFP—compared to 3.12 million copies four years ago.

"Like the other newspapers, there has been a decline in in the past years," the spokeswoman said.

The Sun's website, Sun+, currently attracts around 32 million unique users per month, she added.

Sun+ will attempt to attract subscribers with "near-live" of English Premier League football goals as well as discounts and promotions.

While The Times' print subscribers get automatic access to its website, The Sun's print subscribers will need to collect 20 codes from their papers in order to access online content for the next month, in a process the spokeswoman admitted was "quite tricky".

Putting The Sun's behind a paywall is a big gamble for Murdoch, who saw traffic to The Times' site drop off heavily after it began charging for access to online content.

Mike Darcey, CEO of Murdoch's renamed British newspaper wing News UK, insisted last month that the paywall was "working" and that The Times' income from subscriptions was higher than it was in 2010.

"Initially thought of as a crazy move, it has been successful and is now flattered by widespread imitation," he told a conference.

A spokeswoman for The Times and its sister newspaper, The Sunday Times, said the two websites currently have some 274,000 subscribers.

The Times' parent company Times Newspapers Limited reported pre-tax losses of £28.7 million ($43.6 million, 32.9 million euros) in the year to June 2012.

Explore further: Social Security spent $300M on 'IT boondoggle'

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Murdoch's Sun tabloid to go behind paywall

Mar 27, 2013

Britain's top-selling newspaper The Sun, owned by Rupert Murdoch, is to start charging readers for access to its website, a spokeswoman confirmed on Wednesday.

Germany's top-selling tabloid to introduce paywall

May 27, 2013

Europe's top-selling newspaper said Monday it will introduce a paywall for part of its online offerings starting next month. Main news stories will remain free of charge online, but a subscription will be ...

Murdoch introduces paywall for The Australian

Jun 07, 2011

Rupert Murdoch's News Ltd said Tuesday it would start charging for online access to national broadsheet The Australian from October, although some content will remain free.

Recommended for you

Study shows role of media in sharing life events

6 hours ago

To share is human. And the means to share personal news—good and bad—have exploded over the last decade, particularly social media and texting. But until now, all research about what is known as "social sharing," or the ...

UK: Former reporter sentenced for phone hacking

13 hours ago

(AP)—A former British tabloid reporter was given a 10-month suspended prison sentence Thursday for his role in the long-running phone hacking scandal that shook Rupert Murdoch's media empire.

Evaluating system security by analyzing spam volume

13 hours ago

The Center for Research on Electronic Commerce (CREC) at The University of Texas at Austin is working to protect consumer data by using a company's spam volume to evaluate its security vulnerability through the SpamRankings.net ...

Surveillance a part of everyday life

14 hours ago

Details of casual conversations and a comprehensive store of 'deleted' information were just some of what Victoria University of Wellington students found during a project to uncover what records companies ...

European Central Bank hit by data theft

15 hours ago

(AP)—The European Central Bank said Thursday that email addresses and other contact information have been stolen from a database that serves its public website, though it stressed that no internal systems or market-sensitive ...

Twitter admits to diversity problem in workforce

17 hours ago

(AP)—Twitter acknowledged Wednesday that it has been hiring too many white and Asian men to fill high-paying technology jobs, just like several other major companies in Silicon Valley.

User comments : 0