Websites downed in Russia poll 'hack attack'

Dec 04, 2011 by Maria Antonova
The ruling United Russia party is expected to win the parliamentary elections but with a reduced majority
A Russian soldier marks his ballot at a polling station in Moscow. Websites which exposed violations in Russia's parliamentary elections were inaccessible Sunday in a hacking attack they said was aimed at preventing them revealing the extent of election day fraud.

Websites which revealed violations in Russia's legislative polls were inaccessible Sunday after a hacking attack their operators said was aimed at preventing the exposure of mass election fraud.

Popular Russian radio station Moscow Echo and election monitoring group Golos said their websites were the victims of massive , while several opposition were inaccessible.

"The attack on the website on election day is clearly an attempt to inhibit publication of information about violations," Moscow Echo editor-in-chief Alexei Venediktov wrote on Twitter.

Golos said it was the victim of a similar "distributed " (DDoS) attack, while several other opposition news sites were down. The Moscow Echo is popular among the liberal opposition although it is owned by state gas giant Gazprom.

Prime Minister , whose United Russia party is expected to win Sunday's polls but with a reduced majority, has denounced non-governmental organisations like Golos, comparing them to the disciple Judas who betrayed Jesus.

Russia has seen an upsurge in Internet penetration since the last elections in 2007, and analysts have said the explosion of critical material on the web poses one of the biggest challenges to United Russia's grip on power.

Golos said on Twitter that its main website as well as the "Map of Violations" site detailing claims of fraud across Russia were under "massive ".

Golos head Liliya Shibanova said the authorities seemed especially angry at their Map of Violations project, where people could upload any information or evidence of election violations.

"It's a very expensive operation," Shibanova said of the attacks. "It's a big organisation with plenty of means that must have done it."

Shibanova, who was held for nearly 12 hours Saturday by customs officials who also confiscated her computer, said the attack consisted of 50,000 hits per second by computers attempting to access the Golos website.

The website of opposition weekly New Times, known to publish investigative reports about government officials and feature columns by jailed oil tycoon Mikhail Khodorkovsky, was also down, along with news website slon.ru, which reported a DDoS attack.

Both have extensively covered the elections campaign and published opinion pieces on voting tactics in what opposition commentators have called a sham election with pre-determined results.

Bolshoi Gorod, a Moscow weekly magazine popular with the hipster youth, was also attacked at noon on Sunday, and business daily Kommersant was not working for the fourth consecutive day after it was hacked on Thursday. Hackers switched its IP address.

Moscow Echo filed a complaint to the Central Election Committee demanding to open a criminal case into the attacks, and editor Venediktov said he complained directly to the spokespeople of Putin and President Dmitry Medvedev.

The radio station is popular with the liberal opposition, though it is owned by the media arm of state-controlled Russian gas giant Gazprom.

"Any hacker attack on any resource leads to financial losses, which is essentially the same as stealing," said the chairman of Moscow Echo's board of directors Nikolai Senkevich, adding that Gazprom's media holding "fully supports" the station's concern.

Pro-Kremlin youth activists also complained on that the opposition ordered an attack on their website chronicling violations by the opposition parties, although the website was fully accessible.

Russian bloggers also complained of their inability to access their accounts on popular blogging platform Livejournal.com. The website has been a victim of repeated DDoS attacks throughout the week and worked intermittently.

"The goal of the attackers is clear," Anton Nossik, the media director of Livejournal owner SUP, wrote on his blog, alleging that the perpetrators are a "group of criminals" who are "probably fattened by the federal budget."

Explore further: Belarus tightens control over online media

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Russian bloggers accuse authorities of cyberwar

Apr 06, 2011

The LiveJournal blogging site, hugely popular in Russia, on Wednesday fell victim to a major cyber attack that bloggers said appeared an attempt to to silence political discussion ahead of elections.

Medvedev condemns mass Internet attack

Apr 07, 2011

Russia's tech-savvy President Dmitry Medvedev took to his blog on Thursday to condemn a massive denial of service attack on the country's hugely popular blogging site LiveJournal.

WikiLeaks under new cyber attack: Twitter feed

Nov 30, 2010

WikiLeaks said in a Twitter message on Tuesday that it was under a new cyber attack after a similar incident at the weekend just before the website began releasing secret US diplomatic cables.

Hackers target British anti-crime agency website

Jun 20, 2011

Hackers who have hit the websites of the CIA, US Senate, Sony and others during a month-long rampage claimed on Monday to have knocked the site of Britain's Serious Organized Crime Agency (SOCA) offline.

Recommended for you

Digital dilemma: How will US respond to Sony hack?

16 hours ago

The detective work blaming North Korea for the Sony hacker break-in appears so far to be largely circumstantial, The Associated Press has learned. The dramatic conclusion of a Korean role is based on subtle ...

UN General Assembly OKs digital privacy resolution

19 hours ago

The U.N. General Assembly has approved a resolution demanding better digital privacy protections for people around the world, another response to Edward Snowden's revelations about U.S. government spying.

Online privacy to remain thorny issue: survey

20 hours ago

Online privacy will remain a thorny issue over the next decade, without a widely accepted system that balances user rights and personal data collection, a survey of experts showed Thursday.

Spain: Google News vanishes amid 'Google Tax' spat

Dec 16, 2014

Google on Tuesday followed through with a pledge to shut down Google News in Spain in reaction to a Spanish law requiring news publishers to receive payment for content even if they are willing to give it away.

User comments : 0

Please sign in to add a comment. Registration is free, and takes less than a minute. Read more

Click here to reset your password.
Sign in to get notified via email when new comments are made.