National differences in reporting of climate scepticism

Nov 10, 2011
National differences in reporting of climate scepticism

An Oxford University study of climate change coverage in six countries suggests that newspapers in the UK and the US have given far more column space to the voices of climate sceptics than the press in Brazil, France, India and China. More than 80 per cent of the times that sceptical voices were included, they were in pieces in the UK and US press, according to the research.

The study, Poles Apart – The international reporting of climate scepticism, shows that 44 per cent of all the articles in which sceptical voices were included were in the opinion pages and editorials, as compared with the news pages. It also finds that in the UK and the US the ‘right-leaning’ press carried significantly more climate sceptical opinion pieces than the ‘left-leaning’ newspapers.

A team of researchers led by James Painter, from the University’s Reuters Institute for the Study of Journalism, examined more than 3,000 articles from two different newspaper titles in each country during two separate periods. In each country (apart from ), the newspapers were selected to represent divergent political viewpoints. The periods studied were February to April 2007 and mid-November 2009 to mid-February  2010, which included the UN climate change summit in Copenhagen and ‘Climategate’.

Although the researchers discovered a link between the amount of coverage given to climate sceptics and the political viewpoint of titles in the UK and the US, this link did not appear in the other study countries – Brazil, France and India. In the latter, few sceptical voices appeared and there was little or no difference between that country’s two selected titles in the amount of space given to the sceptical viewpoints. In all the countries, politicians represented around a third of all the sceptical voices quoted or mentioned, with the UK and US newspapers much more likely to quote politicians than the press in other countries.

The ‘Poles Apart’ study defines climate sceptical voices as those sceptical that the world is warming or those that question the influence of humans in the warming. It also includes those sceptical about the pace and extent of its impacts, or about whether urgent action and government spending are necessary to combat it.

James Painter, RISJ researcher and Head of the Journalism Fellowship Program, said: "There are politicians in the UK and the US who espouse some variation of climate scepticism. Both countries also have organizations for ‘climate change sceptics’ that provide a sceptical voice for the media, particularly in those media outlets that are more receptive to this message.  This is why we see more sceptical coverage in the Anglo-Saxon countries than we do in the other countries in the study where one or more of those factors appear to be absent."

The research includes a detailed examination of several hundred articles in ten British national newspapers to see where views about climate scepticism receive the most coverage, and which sceptics and organisations are most quoted. The countries and media included in the study were (Folha de São Paulo, Estado de São Paulo), China (People’s Daily, Beijing Evening News), France (Le Monde, Le Figaro), India (Times of India, The Hindu), the UK (all ten national newspapers) and the USA (New York Times, Wall Street Journal). The study was carried out with research assistance from the British Council, who also financed the study along with the European Climate Foundation and the Grantham Research Institute on and the Environment at the London School of Economics.

Explore further: CO2 emissions set to reach new 40 billion ton record high in 2014

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

UK tabloids contribute to climate complacency

Apr 28, 2008

The effect of human behaviour on climate change is misrepresented in the most widely-read UK tabloid newspapers, according to the latest research at Oxford University’s Environmental Change Institute.

Combating climate change by helping poorer countries

Nov 12, 2010

The effects of global climate change could be minimised by transferring ‘best available’ low carbon technologies from the rich to the poor nations, say researchers at the University of Bath.

Recommended for you

World greenhouse emissions threaten warming goal

5 hours ago

Emissions of greenhouse gases are rising so fast that within one generation the world will have used up its margin of safety for limiting global warming to 2°C (3.6°F), an international team of scientists ...

Tens of thousands join London climate march

6 hours ago

Tens of thousands of people in London joined a global day of protest Sunday to demand action on climate change, among them British actress Emma Thompson who said the challenge to save the planet was like ...

UN summit to test commitment to climate fund

6 hours ago

A global fund created to spearhead climate change financing faces a key test at a UN summit this week when it looks to the leaders of the industrialised world to stump up billions of dollars to fill its underflowing ...

User comments : 3

Adjust slider to filter visible comments by rank

Display comments: newest first

Nerdyguy
3 / 5 (2) Nov 10, 2011
Well, I'll give the authors here credit for not mentioning it, but I will:

Rupert Murdoch.

Talk amongst yourselves.
omatumr
1 / 5 (4) Nov 11, 2011
Thanks for the interesting story.

Despite government propaganda,

a.) The Sun exerts dominant control over Earth's climate, and

b.) Reality is not controlled by world leaders [1-3].

1. "Super-fluidity in the solar interior: Implications for solar eruptions and climate", Journal of Fusion Energy 21, 193-198 (2002)

http://arxiv.org/.../0501441

2. "Earth's Heat Source - The Sun", Energy and Environment 20, 131-144 (2009)

http://arxiv.org/pdf/0905.0704

3. "A shared frequency set between the historical mid-latitude aurora records and the global surface temperature," Journal of Atmospheric and Solar-Terrestrial Physics, in press (2011)

www.sciencedirect...11002872
jsdarkdestruction
3.7 / 5 (3) Nov 12, 2011
Oliver Manuel's recent efforts to plaster Physorg.com and other public news sites with his theories and personal URLs are a bit puzzling, as scientists have a variety of publications available to communicate directly to each other in. My best guess is that he is desperately trying to prop up his legacy in light of his arrest in his university office on 7 charges of rape and sodomy based on allegations by 4 of his own children. The charges have been reduced to one count of felony attempted sodomy, not necessarily because of his innocence, but because of the statute of limitations. One can only guess how the recent charges and decades of family strife have affected his ability to reason rationally and to remain objective while defending his unpopular theories.

http://www.homefa...uel.html

http://mominer.ms...hildren/