Boston Globe launches subscription-only website

Sep 12, 2011
The front of The Boston Globe is seen in Dorchester, Massachusetts. The Boston Globe on Monday became the latest major US newspaper to begin charging readers online.

The Boston Globe on Monday became the latest major US newspaper to begin charging readers online.

The Boston Globe, which is owned by The New York Times Co., which began charging for full access to the website of its flagship newspaper in March, launched a subscription-only website at BostonGlobe.com.

With print sliding and circulation dropping, newspaper publishers have been looking for ways to earn more money from readers on the Web.

The , owned by Rupert Murdoch's ., also charges online readers for full access to WSJ.com.

The Boston Globe said a digital-only subscription to BostonGlobe.com will cost $3.99 a week. Home delivery subscribers will receive free access.

The Boston Globe already has a website, Boston.com, which will remain free and currently receives around 6.2 million unique visitors a month.

Boston.com will offer a limited selection of stories from the newspaper along with breaking news, blogs, photo galleries and sports coverage, the newspaper said.

BostonGlobe.com will feature the entire edition of the newspaper as well as breaking news and sports updates and additional video and photography.

"BostonGlobe.com is designed to appeal to users who prefer a deeper reading experience and the full scope of the Globe's journalism, including exclusive reports, in-depth analyses, and a range of commentary," the newspaper said.

"BostonGlobe.com is essentially purely journalistic, and Boston.com is more of a town square where you get news and information, but you can also buy tickets to events and exchange information and opinions with your neighbors," Boston Globe editor Martin Baron told the newspaper.

Baron said he believed readers were prepared to pay for BostonGlobe.com.

"Our research shows that people who go to Boston.com to read the Globe understand that journalism costs money," he said. "They understand that what we do has value, and that it needs to be paid for."

The Times Co., whose holdings include the International Herald Tribune in addition to The Boston Globe and The and, sought a buyer for the Globe in 2009 but failed to receive bids attractive enough to merit a sale.

The Times Co. bought the for $1.1 billion in 1993 but the value of the newspaper has plummeted since then, along with the fortunes of the US newspaper industry.

Explore further: Online piracy thrives in Internet cloud: study (Update)

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Boston Globe to launch paid website

Sep 30, 2010

Taking a page from its parent company The New York Times Co., The Boston Globe will begin charging for full access to its website next year, the newspaper announced on Thursday.

NY Times postpones threat to close Boston Globe

May 04, 2009

The New York Times Co. on Monday postponed its threat to close the Boston Globe after reaching agreement with six of the seven unions at the newspaper on cost-saving measures.

Over 100,000 paid subscribers for NYTimes.com

Apr 21, 2011

The New York Times Co. released its first figures on Thursday since it began charging for full access to NYTimes.com, saying it has signed up more than 100,000 paid subscribers in three weeks.

New York Times suffers quarterly loss

Jul 21, 2011

The New York Times Company said Thursday it lost $120 million in the second quarter, as income from digital subscriptions failed to make up for a steep write-down of its print newspaper assets.

Recommended for you

Facebook dressed down over 'real names' policy

20 hours ago

Facebook says it temporarily restored hundreds of deleted profiles of self-described drag queens and others, but declined to change a policy requiring account holders to use their real names rather than drag names such as ...

Yelp to pay US fine for child privacy violation

Sep 17, 2014

Online ratings operator Yelp agreed to pay $450,000 to settle US charges that it illegally collected data on children, in violation of privacy laws, officials said Wednesday.

User comments : 0