US tabloids less aggressive than British: experts

Jul 25, 2011 by Mariano Andrade
A man buys a copy of the British tabloid newspaper News of the World from a newspaper vendor in central London on July 10. US tabloid newspapers including ones owned by Rupert Murdoch's News Corporation are less aggressive than their British counterparts, partly due to readers' differing demands, experts say.

US tabloid newspapers including ones owned by Rupert Murdoch's News Corporation are less aggressive than their British counterparts, partly due to readers' differing demands, experts say.

In general US readers want fewer of the salacious details which British tabloids dish up, including via questionable ethical methods such as those highlighted in the current storm over .

"The tabloid press in the US is different from that in the UK or other countries. There is more competition in the tabloid press in the UK," said Rich Hanley, professor in communications at Quinnipiac University.

In the United States "they don't tend to go too far. They understand the audience in America, who want details, but there is a line when these details become unacceptable," he told AFP.

Consequently he doesn't think the scandal which has engulfed Murdoch in Britain -- where he closed the weekly of the World, and has lost two senior executives so far -- will grow so big on this side of the Atlantic.

"I don't think that the depth of the scandal in the UK will be matched in the US. I don't see Murdoch's US media properties such as the and Fox News following those same practices."

For Timothy Karr of Freepress, a non-partisan US group working for media reform, "tabloids try to print news that is more sensational, but that doesn't mean they all have the same practices."

"What we are finding increasingly within the culture that surrounds Murdoch's tabloids is a willingness to violate the laws and to disregard basic standards in order to beat the competition and be the first to get the story."

In the US however "they recognize that they need to be careful, that there is a high public awareness that some of their practices may be indeed illegal," he added.

Paul Janensch, professor emeritus of journalism at Quinnipiac University, says: "Breaking the law to get information is not a common practice by any in the US.

"Maybe the 'supermarket tabloids' skirt the limits of the law from time to time -- and might not have codes of ethics -- but they are not really newspapers," he added, citing publications such as the National Enquirer.

Janensch recalls a phone hacking case in the US in 1998, when the Cincinnati Enquirer published an expose of the business practices of banana and fruit giant Chiquita.

Chicago Sun-Times newspapers are offered for sale in 2009 in Chicago, Illinois. US tabloid newspapers including ones owned by Rupert Murdoch's News Corporation are less aggressive than their British counterparts, partly due to readers' differing demands, experts say.

"Chiquita fought back, claiming its confidential voicemails had been obtained illegally," he noted. Eventually the newspaper retracted the expose, ran a front-page apology and paid millions of dollars to avoid a lawsuit.

"The reporter was fired, pled guilty to two felony counts and was sentenced to probation. The editor was removed."

After the current scandal, "I think Murdoch's newspapers and other platforms will be extra careful not to break the law in pursuit of a hot story," he said.

"But I doubt that his 'popular' newspapers will become more restrained. Sensation sells in the UK."

Although many of News Corp's US businesses are successful -- such as , the Fox Broadcasting Company and 20th Century Fox -- Murdoch's efforts to make newspapers here resemble popular British titles "have failed," he said.

For example Murdoch bought the San Antonio News-Express, the Chicago Sun-Times and the Boston Herald-American.

"Both the Sun-Times and the Herald-American, which he renamed the Herald, are tabloids. He made all of them more sensational. It did not work, and so he sold them," said Janensch.

"He did the same with the New York Post. News Corp still owns the Post. It gets a lot of attention. It is like a UK 'popular' newspaper with its racy coverage and its openly political news content.

"But it loses money," he said.

Murdoch's struggle to deal with the crisis is meanwhile being watched with amusement by non News Corp titles in the US.

The day after Murdoch was grilled by British lawmakers, New York's Daily News voiced skepticism about his claim that it was "the most humble day of my life."

Murdoch "has been called many things over the years -- but never humble or naive," said the newspaper, also questioning his attempts to lay the blame on his executives.

"If the head of the company isn't responsible, who is?" it said.

Explore further: Chinese city creates cellphone sidewalk lane

add to favorites email to friend print save as pdf

Related Stories

Dow Jones editor reminds reporters of ethics code

Jul 23, 2011

Dow Jones editor-in-chief Robert Thomson, the American flagship of Rupert Murdoch's media empire, has reminded journalists that they must follow a code of ethics in a memo to all staff.

Future of newspapers is digital: Murdoch

May 28, 2009

News Corp. chairman Rupert Murdoch said on Thursday that the future of newspapers is digital, but it may be 10 to 15 years before readers go fully electronic.

Wall Street Journal attacks News Corp. critics

Jul 18, 2011

The News Corp.-owned Wall Street Journal blasted critics Monday for double standards and insisted that the phone-tapping scandal in Britain should not tarnish all of Rupert Murdoch's media empire.

A News Corp. without newspapers?

Jul 13, 2011

Rupert Murdoch built his vast fortune selling newspapers, expanding a single daily in his native Australia into a media and entertainment empire that spans the globe.

Recommended for you

Chinese city creates cellphone sidewalk lane

15 hours ago

Taking a cue from an American TV program, the Chinese city of Chongqing has created a smartphone sidewalk lane, offering a path for those too engrossed in messaging and tweeting to watch where they're going.

Coroner: Bitcoin exchange CEO committed suicide

17 hours ago

A Singapore Coroner's Court has found that the American CEO of a virtual currency exchange committed suicide earlier this year in Singapore because of work and personal issues.

User comments : 2

Adjust slider to filter visible comments by rank

Display comments: newest first

Husky
5 / 5 (1) Jul 25, 2011
look at their humour the british thrive on embarassment and awkwardness
Magnette
5 / 5 (1) Jul 28, 2011
look at their humour the british thrive on embarassment and awkwardness


Is that right?
Damn, I've only lived here for 46 years and hadn't noticed!
At least you spelt 'humour' correctly :-)

It's been known by the British public that phone hacking has gone on for a while but usually it was limited to celebrities and sports people who generally hunt the media attention in the first place....not that I'm saying it's ok to intercept calls.

Where it all went wrong for the press was when they hacked into the phone of murdered schoolgirl Milly Dowler. Not only did they listen in on personal messages but once her inbox was full they began deleting messages to make room for more. This led the police & her family to believe that she was still alive.

That was a big line to cross for the tabloids and a big mistake as far as interpreting the Brits response once they were found out.
I hope this only happens in the UK and the rest of the world can learn by our mistakes.