Medical journal to retract water article

June 3, 2006

A medical journal plans to retract an article that claimed chromium-contaminated water was not causing high rates of cancer in China.

The article in the Journal of Occupational and Environmental Medicine was conceived, drafted and edited by consultants for PG&E Corp. in 1997. The PG&E consultants submitted the article for publication without letting on they or PG&E were involved, The Wall Street Journal reported Friday.

A PG&E spokesman said its role should have been acknowledged when the article was published with the bylines Zhang JianDong and Shukun Li.

Journal editor Paul Brandt-Rauf gave the Journal a copy of the retraction he intends to publish in the July issue.

The statement said the retraction was based solely on violations of editorial policy, and there is no evidence that suggests scientific fraud.

The objection to the story was submitted by the Environmental Working Group, a Washington-based organization for advocacy.

Copyright 2006 by United Press International

Explore further: Early warning found for chronic kidney disease

Related Stories

Early warning found for chronic kidney disease

November 5, 2015

Make room, cholesterol. A new disease marker is entering the medical lexicon: suPAR, or soluble urokinase-type plasminogen activator receptor. A study in the New England Journal of Medicine shows that suPAR, a circulating ...

Recommended for you

Inferring urban travel patterns from cellphone data

August 29, 2016

In making decisions about infrastructure development and resource allocation, city planners rely on models of how people move through their cities, on foot, in cars, and on public transportation. Those models are largely ...

0 comments

Please sign in to add a comment. Registration is free, and takes less than a minute. Read more

Click here to reset your password.
Sign in to get notified via email when new comments are made.